Christian Tolle Project - Point Blank

Christian Tolle Project - Point Blank

Label : Fastball Music | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : Christian Tolle is een Duitse multi-instrumentalist en songwriter. Onder de noemer van Christian Tolle Project (C.T.P.) brengt hij nu zijn vijfde album ‘Point Blank’ uit, maar naast C.T.P. heeft Tolle aan heel veel andere albums meegewerkt of geschreven, zoals onder andere ‘Crystal Eye’ van ons aller Vengeance. Op ‘Point Blank’ neemt Tolle uiteraard gitaar, bas en drums voor zijn rekening. Ook de productie (glashelder en lekker dynamisch) en alle muziek (op de cover ‘Since You’ve Been Gone na) komt van zijn hand. Hiernaast zijn er wat prominenten ingevlogen. Aan de microfoon vinden we afwisselend David Reece (Accept, Bangalore Choir) en John Cuijpers (Praying Mantis). Reece heeft voor acht van de tien nummers ook de teksten geschreven. Op gitaar vinden we Doug Aldrich (Whitesnake, Dio, Dead Daisies) terug om hier en daar een solo neer te leggen. Mathias Dieth (U.D.O.) heeft ook een aantal gitaarsolo’s ingespeeld. Dus we kunnen inderdaad spreken van een project.

De bio rept over ‘Classic Rock with a modern edge’. Vergeet die ‘modern edge’ maar, dit is gewoon Classic Rock. Maar zeker overtuigend en gevarieerd gebracht. Reece en Cuijpers weten indruk te maken met hun vocale bijdragen. Het geeft de meeste nummers zeker meerwaarde. Nummers als ‘Proceed With Caution’ en ‘Fight Another Day’ hebben alleen een wat minder overtuigend refrein. Het haalt de kracht wat weg uit deze nummers. De overige tracks scoren een ruime voldoende, en het gitaarwerk is om van te smullen. Uitschieters zijn het vlotte titelnummer, ‘Before I Fall’ en ‘Borderland’. Al met al kun je als liefhebber van Classic Rock zeker veel plezier aan ‘Point Blank’ beleven. Toch twee smetjes; waarom ‘Since You’ve Been Gone’ coveren? Het voegt niets toe aan de versie die we kennen. En als laatste denk ik dat Tolle dit album opnieuw moet releasen als limited edition. Als bonus krijg je er dan een vergrootglas bij, want wie nu op welk nummer een bijdrage levert is nu absoluut onleesbaar in het boekje.