Vcid - Jettatura

Vcid - Jettatura

Label : LADLO Productions | Archiveer onder black metal

Wim S. : Jezus, is me dat even zoeken naar de website van deze band. Wie noemt zich nou Vcid. Dan krijg je alleen al binnen de metalscene 1000 hits. Dat zoekt niet gemakkelijk. Maar goed, deze Franse jongens uit Nantes hebben er toch voor gekozen om zichzelf zo te noemen. En hiephiephoera, de hoofdredacteur heeft mij eindelijk een (soort van) black metal CD toevertrouwt! En dat is een primeur voor mij! En ik moet zeggen dat deze eerste meteen smaakt naar meer.

Laten we de band voor het gemak Vcid noemen en die rare tweede letter (een omgekeerde C) voor het gemak vergeten. De band is al bezig sinds 2012 maar tot een release kwam het nooit. Tot nu dan dus. Nu ligt er een plaat voor mijn neus met zes tracks, getitels ‘Jettatura’. In 35 minuten laat de band horen uit het juiste black and roll-hout gesneden te zijn. Ik zag onlangs Vreid nog spelen tijdens de laatste editie van ‘Summer Breeze’ en deze Fransen spelen vergelijkbare muziek. Lekker stevig rocken met veel melodie en met ijzingwekkende zang. Soms hoor je ook wat invloeden van Satyricon en Watain en met deze laatste band heet de band ook veel gemeen qua imago. Deze gasten houden er wel van om een soort van hoogmis op te voeren. Altijd fijn. Muzikaal zit het dus wel snor bij deze gasten. Het album klinkt ook goed: zeker voor een black metal album klinken de gitaren goed en stevig en zitten ook de drums goed in de eindmix. Daarom ook komen lange instrumentale passages als in ‘Woven Woods’ goed tot hun recht. Wanneer ik ben aanbeland bij het vierde nummer ‘We Come We Breed We Live’ – met zeven minuten erg lang - begint er wel een gevoel op te komen dat de band ietwat meer afwisseling zou moeten inbouwen, wil men de aandacht van de luisteraar vast kunnen houden. Een keer een echt zwaar, log nummer of wellicht een übersnel nummer zou wat dat betreft wonderen doen. Want de snelle riffs in ‘Omen’ en ‘Red Cardinals’ – die sterk doen denken aan Satyricon – zijn wel vet, het is wel veel van hetzelfde. Daar waar Vreid veel temporiseert, knalt Vcid veel in hetzelfde tempo door. Daar moet nog even aan gewerkt worden heren! Maar verder niets dan lof over deze schijf, die bovendien fraai verpakt is in een mooie digipack. Ben benieuwd of de heren dit live ook waar kunnen maken.