Vehemence - Helping The World To See

Vehemence - Helping The World To See

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : Dat de Vikingen zo'n 1500 jaar geleden waarschijnlijk de eerste uitheemse mensen waren die op de kusten van Amerika geland zijn, wordt eens te meer bewezen door de Amerikanen van Vehemence. Want luisterend naar hun nieuwste schijf, 'Helping The World To See', zou het me niets verbazen wanneer de voorvaderen van belangrijkste componist Bjorn Dannov (gitaar) lang, lang geleden in Gotenburg, of ergens in die contreien, geleefd hebben. Hoewel het geheel wel ondergedompeld is in dat lekkere vette Amerikaanse productiesausje, zijn de muzikale ideeën en de melodieuze inslag van de nummers weldegelijk op Zweedse leest geschoeid. Vehemence levert met de combinatie van elementen uit deze twee werelden een zeer sterk product waarop hun geluid zelfs als vrij origineel te classificeren is. Zo is het door piano ondersteunde rustige begin van 'You Don't Have To Be Afraid Anymore' op z'n minst verrassend te noemen, net zoals de brute afbreking daarvan wanneer de gitaartandem van Dannov en John Chavez zich in beweging zet. Ook volgend nummer 'Alone In Your Presence', een praktisch instrumentaaltje dat begint met subtiel akoestisch gitaarwerk dat halverwege wordt vervangen door slepende melodieuze elektrische tonen, is niet het eerste wat je zou verwachten op een death metal album.

Valt er dan helemaal niets op dit product aan te merken? Jawel! Er is één minpunt aan deze verder steengoede schijf, namelijk: de zang. De grunt van zanger Nathan Gearheart schiet in mijn ogen gewoon tekort om de muziek goed te ondersteunen. Hetgeen hij produceert is niet slecht, maar deze muziek verdient een betere, maar vooral gevarieerdere vocale ondersteuning. Eigenlijk komt zijn grunt alleen in nummer drie van de plaat, 'Trinity Broadcasting' (met een bijzonder aanstekelijk refrein), echt goed tot zijn recht, wat dan ook meteen het beste nummer van de plaat is. Overigens vormen een heropname van een oud demo-nummer als bonustrack en een multimedia bestand van bijna een uur aan live materiaal (let op het sing-a-long gedeelte aan het eind!) plus ongein achter de schermen nog een aardige toevoeging op het reeds niet onaardige muzikale geheel. In conclusie: bijzonder lekkere, gevarieerde plaat, vooral instrumentaal gezien, met een betere zanger had ik er gegarandeerd nog wat puntjes bijgeteld.