Asymmetry Of Ego - Forsake Beyond The Dusk

Label : Black Widow | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Asymmetry Of Ego is een band uit het zonnige Italië waar verassend weinig over te vinden is op internet. Eigenlijk weet ik alleen wie er in de band speelt, dat ze uit Genua komen, en dat ze een album uitbrengen onder de naam ‘Forsake Beyond The Dusk’. Laten we dus maar direct in het diepe duiken. De vijfkoppige band maakt progressieve metal met veel djent elementen daarin, en dat doen ze niet onverdienstelijk. Meermaals krijgt de band mij aan het knikken op de muziek, voornamelijk op de welbekende instrumentale headbang breaks die dit genre typeren. Ook de puike productie helpt daarbij, je krijgt echt een muur van geluid voor je kiezen. Verder kan ik ook melden dat de muzikanten eigenlijk ook gewoon prima werk leveren, de gitaren klinken strak en zijn interessant, de drums en basgitaar leveren prima rhytmische ondersteuning, en de synth geluiden geven net even wat meer sfeer aan de muziek. Zanger/gitarist Simone Carbone is wel een oké zanger, hij heeft naar mijn mening geen onderscheidende stem maar is zeker niet slecht, de grunts daarentegen klinken wél goed en hadden vaker gebruikt mogen worden. Ook mist hij wat dynamiek en variëteit in zijn zang om het over de gehele lengte van het album (of soms liedje) interessant te houden.

Tot dusver zijn er geen of weinig puntjes van kritiek, en eigenlijk heb ik die ook niet echt. Het enige puntje is dat ik de liedjes wat te generiek vind om de muziek echt bijzonder te vinden, er zijn een aantal bands in dit genre die net even iets beter zijn dus, hoewel de band best wel aardig is, zijn ze naar mijn mening niet onderscheidend genoeg. Een betere, onderscheidende, zanger zou voor mij al een hoop doen, en verder zou de band moeten kijken naar hoe ze zichzelf kunnen onderscheiden van alle andere bands in dit genre. Nu zijn ze de dertiende band in een dozijn. Ze zullen nog aardig aan het werk moeten om meer erkenning te krijgen.