P.O.D. - Circles

P.O.D. - Circles

Label : Mascot Records | Archiveer onder nu metal

Wim S. : Drie jaar geleden werd ik aangenaam verrast door de release van ‘The Awakening’, een nieuw album van P.O.D. na jaren stilte. De band had het nog steeds. Lekkere riffs, lekkere grooves en catchy melodieën. En nu, alweer drie jaar later, is de band daar weer met een nieuw album, ‘Circles’, hun debuut op hun nieuwe label, Mascot.

En de jongens uit San Diego hebben het nog steeds. Luisteren naar een album van P.O.D. doe je met een glimlach op je gezicht. Het is vrolijk, het is stevig, het is zonnig en verdomde catchy. Je krijgt dan meteen zin om de band live te zien, want dat is veel leuker dan luisteren naar het album in je huiskamer. Opener ‘Rockin With The Best’ zet meteen de toon: grooven, springen en uit je plaat gaan op een heerlijke mix van rock met hiphop. Die lijn wordt doorgetrokken in het eveneens lekker swingende ‘Always Southern California’. Het titelnummer vind ik vervolgens wat saaier; daarin gebeurt simpelweg te weinig. Gelukkig kun je weer uit je bol gaan en springen op ‘Panic Attack’ dat doet denken aan het werk van Beastie Boys. En dat is niet verkeerd. Na het eerste gedeelte van het album wordt wel duidelijk dat de band veel minder heavy van leer trekt dan op voorganger ‘The Awakening’. In plaats van verschroeiende riffs speelt Marcos Suriel veel meer op hiphop gebaseerde grooves, samen met zijn partner in crime Traa op de bass. Aan de ene kant is dat natuurlijk erg jammer maar aan de andere kant constateer ik ook dat de band eigenlijk op haar sterkst is als er flink gesprongen en gedanst kan worden zoals in het aanstekelijke ‘Home’ (hallo Deftones). En kun je des te meer genieten als de band een keer heavy uit de hoek komt zoals in het sterk aan Limp Bizkit herinnerende ‘Soundboy Killa’. Ik zie wel uit naar de tour die de band begin volgend jaar gaat doen met Alien Ant Farm want ik denk dat het vooral live een feestje kan gaan worden.