Donarhall - Arousal

Donarhall - Arousal

Label : Black Blood Records | Archiveer onder black metal

Bart M. : Donarhall is het eenmans black metal project van de Duitser Gnev. Deze creatieve geest heeft meerdere projecten lopen en is daarbij altijd de man achter de instrumenten. In de hoedanigheid van Donarhall is hij nog niet zo heel lang bezig (debuut 'Misanthrope' stamt uit januari 2017), maar heeft toch al meer dan een handvol albums tevoorschijn weten te persen.

Je kunt je dan, net als ik, afvragen of het niet een beetje lopende band werk is wat hier gebeurt, maar dat is gelukkig niet het geval. Dit klinkt als oprechte muziek, met veel aandacht voor de sologitaar en die alombekende maar oh zo heerlijke black metal-ruis op de achtergrond. In vier lange nummers (elk rond de tien minuten) worden snelle stukken afgewisseld met mysterieuze keyboard intermezzo's en het geheel kent verschillende, interessante wendingen. Hier en daar worden bepaalde delen wel veel herhaald, hetgeen aan de ene kant warm en hypnotiserend kan werken, maar aan de andere kant een eentonig effect op de luisteraar kan hebben.

Verwacht geen pure black metal als je dit album opzet, in dat geval zal het niet aan de verwachtingen voldoen; als je het luistert zonder het te labelen kom je er echter achter dat hier hele mooie, sferische muziek wordt gecreƫerd die doordrenkt is van invloeden uit het genre. De misantropische, afstandelijke gitaarstukken roepen koude hallen op en half scherp ijzerwaar dat probeert tot het bot te komen. Tot de kern. En alhoewel Donarhall daar niet helemaal terecht komt weet het op zijn weg naar binnen wel een paar dikke aderen te raken.