Grave Decay - From Dust To Dust

Grave Decay - From Dust To Dust

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen W. : Maandelijks worden we hier overstelpt met beginnende bands die in eigen beheer een album op de markt gebracht hebben. Niet verwonderlijk als je tegenwoordig voor vijfhonderd euro al een cd kan maken. Jammer genoeg is het meeste dan ook dikke bagger.

Tot we zo een in eigen beheer uitgebracht album toegezonden kregen van de Nederlandse band Grave Decay. De band bestaat uit het duo Roger Koedoot en Maurice Lefeu. Samen schreven ze een hoop nummers die de symfonische death metal richting uitgingen. Roger speelt gitaar en doet de zang. Maurice doet de lead gitaar. Samen hebben ze dan maar de bas, drums en alle symfonische elementen gedaan. En ja hoor, ze zijn erin geslaagd om een meer als degelijk album te maken. Soms gaat het wat de technische kant uit (lees State Of Decay), maar evenwel is er de inbreng van heel wat melodieuze elementen zoals ‘Cognitive Dissonance’. Je hoort bijna vijftig minuten lang death metal van hoog niveau met uitstekend riffwerk. De grunts zijn eerder zwaar en diep waardoor alles extra hard klinkt. De symfonische elementen staan nergens op de voorgrond, maar zorgen voor een extra opvulling en heel wat afwisseling in de nummers. Soms betreden ze paden die je niet echt zou verwachten. Luister maar eens naar ‘Boots On The Ground’. De korte bevelende en meerstemmige chorussen zorgen voor een wel heel aparte inbreng. En in ‘Silent Suffering (Carolina) hoor je een occult gebed met de nodige sfeervolle elementen afgewisseld met straffe riffs en een melodieuze solo. ‘Time’ gaat dan terug wat de doom metal richting uit zoals in de beginjaren van Paradise Lost. Als afsluiter krijg je het langere ‘Once Bitten, Twice Shy’ voor je raap. Zeg maar een eigen horror verhaal met de nodige samples erin. Stukken akoestische gitaar en strijkers worden afgewisseld met stevige death metal coupletten. Alles klinkt heel duister en obscuur.

Op hun website staan niet alleen de teksten. Ook de herkomst en het gedachte erachter werden neergeschreven. Het is niet licht verteerbaar, maar de echte death metal liefhebber gaat heel wat luisterplezier tegemoet. Er is duidelijk aan te zien heel wat tijd ingestoken, maar het resultaat mag er zeker zijn.