Asbest - Driven

Asbest - Driven

Label : Czar Of Crickets Productions | Archiveer onder punk / hardcore

Bart M. : Het Zwitsere trio Asbest levert na hun EP 'Interstates' uit 2017 nu hun debuutalbum 'Driven', een verzameling van acht klaagliederen die zich vrij moeilijk laat omvatten door een genre-naam. Wat we horen zijn sludge-invloeden, post metal stukken en een soort van steentijd hardcore. Voor wie dat negatief opvat, zo is het niet bedoeld. Het klinkt als een vorm van pre-hardcore, iets langzamer en zwaarder dan de muziek waar we normaal die term op zouden plakken. Dit alles wordt vergezeld door het erg aanwezige gezang van Robyn Trachsel. De manier van zingen is wel even wennen, in eerste plaats omdat het nooit stil is en eindeloos door lijkt te gaan en ten tweede omdat er op zo'n klagerige manier gezongen wordt dat het niet voor iedereen makkelijk zal zijn om de aandacht er bij te houden. Niet op een doom-achtige manier, maar meer op een "ik voel dat mij iets aangedaan is en daar wil ik het even over hebben"-manier.

Voor wie daar doorheen bijt staat een aantrekkelijk en veelzijdig album te wachten. Verwacht geen mooie chansons, of zorgvuldig in elkaar gehaakte composities; dit is muziek die gemaakt is vanuit gevoel en weet dan op een gegeven moment ook snaren te raken. De repeterende en magnetiserende gitaarpartijen en de gare, kalmerende basloopjes zijn de uitstekende achtergrond voor de ineens sombere en schokkende wee├źn die Trachsel uitstoot, op weg naar een geboorte van verraad, onrecht en andere onplesante ervaringen. 'Driven' klinkt eerst vrij abstract en ongemakkelijk, maar als je eenmaal in de groove komt zijn de muren van geluid die op je gehoor worden losgelaten bijzonder rustgevend.