Bloodtruth - Martyrium

Bloodtruth - Martyrium

Label : Unique Leader | Archiveer onder death metal / grindcore

Berto : Het Italiaanse Bloodtruth levert nu met ‘Martyrium’ hun tweede album af en net als hun debuutalbum ‘Obedience’, al weer vier jaar geleden, is dit album een snoeihard werkje geworden. Denk aan werk in het straatje van Nile en Hour Of Penance, heel strak dus en onvermoeibaar. Van de eerste noot tot de laatste gaat het gas er vol op, wel met de nodige ruimte voor een beetje melodie of rustiger vaarwater, maar de algemene indruk die blijft hangen is er een van de muzikale variant van het wonen naast een drukke snelweg zonder files. Een constante ruis van geluid komt op je af en je moet wel enige moeite doen of de nuance te vinden.

Nou heeft de band wel het talent, zoals ook al bleek op ‘Obedience’, om nummers te schrijven die bepaalde karakteristieken hebben. Er zijn wel degelijk handvatten die zorgen dat je de nummers uit elkaar kan houden. Ondanks de wisselingen in de band (nieuwe zanger en nieuwe ritme gitarist) zijn de nummers ook nu weer intelligent in elkaar gezet, waarbij je merkt dat de agressie gecontroleerd naar buiten komt. Al die agressie wordt voornamelijk veroorzaakt door de christelijke kerk en hun misdaden in de afgelopen eeuwen en ieder nummer is een spijker aan het kruis van de katholieke kerk. In het katholieke Italië is dit natuurlijk allemaal tegen het zere been, maar daar zijn we toch metal voor, niet waar ? Een meedogenloos hard statement van Bloodtruth dat zeker gehoord mag worden en bedoelt is voor liefhebbers van bands als de eerder genoemde Hour Of Penance, maar ook Fleshgod Apocalypse is nauw verwant.