Alcatrazz - Live In Japan 1984 – The Complete Edition

Label : EARMusic | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Wim R. : Het zal in 1985 geweest zijn dat ik in Amsterdam bij de Free Record Shop (ter ziele) voor veertien gulden (ook verdwenen) de Japanse uitgave kocht van Alcatrazz’s ‘Live Sentence’. Alcatrazz bracht deze, gedeeltelijke, live registratie (negen nummers) van een show in Tokyo in eerste instantie alleen in Japan uit. De band had toen nog niet eens zo lang zijn eerste, indrukwekkende, album ‘No Parole From Rock & Roll’ uitgebracht. Meest in het oog springende namen waren zanger Graham Bonnet (Rainbow, Michael Schenker Group) en Yngwie Malmsteen als gitarist. Bonnet was in 1984 al een veteraan te noemen, Malmsteen was als jonge twintiger vol ambitie naar Amerika gekomen om door te breken. Alcatrazz was zijn eerste grote klus. Deze live registratie is ook het laatste tastbare van deze line-up. Het was een korte en hevige relatie, maar vaak leveren die het meeste vuurwerk op toch?

Dit live album is, na de eerste officiële release, al vaker opnieuw uitgebracht, onder andere in 2011. Ear Music brengt nu de volledige show uit, geremasterd en wel. Opgedoken na een zoektocht in de archieven (tuurlijk jongens). Het is nu achttien nummers lang genieten van Bonnet en consorten, want naast Malmsteen en Bonnet waren Gary Shea (bas), Jimmy Waldo (keyboards) en Jan Uvena (drums) ook geen beginnelingen. Naast origineel materiaal zijn er ook covers van Bonnet’s voormalige bands Rainbow en Michael Schenker te horen. Malmsteen brengt zelfs ‘Evil Eye’, dat later op zijn eerste solo album zou komen. Bonnet laat nog eens horen wat een geweldig nummer zijn solo nummer ‘Night Games’ is, maar ook nummers als ‘Jet To Jet’, ‘Hiroshima Mon Amour’ of ‘Suffer Me’ blijven klassiekers. Qua sound klinkt deze release stukken beter. Op dat vlak heeft Ear Music goed werk geleverd. Misschien zelfs wel tot tevredenheid van Malmsteen. Geruchten willen dat hij de ‘Live Sentence’ release in 1984 wilde tegenhouden in verband met de matige sound en productie. Wil je echt terug in de tijd, dan kun je ook de dvd of blu ray aanschaffen. Dat maakt het tijdsbeeld pas écht compleet. Ik zet ‘m nog maar eens op.