Silver Dust - House 21

Silver Dust - House 21

Label : Fastball Music | Archiveer onder gothic metal

Bart M. : Ja. Gewoon ja. Bij de intro ontstond bij mij al de gedachte dat dit best wel eens een heel vet album zou kunnen zijn en ik werd niet teleurgesteld toen de muziek eenmaal begon. Dit is heel gaaf. Natuurlijk greep ik gelijk naar de bijgeleverde lectuur - ofwel het boekje dat je vindt in de cd-hoes - en dat doorbladeren gaf me kippenvel. Dat is misschien persoonlijk, ik hou erg van een goed vormgegeven album. Ouderwets, horror-achtig en met een Tweede Wereld Oorlog-randje en figuranten. Als dat niet genoeg is om je over de streep te trekken kan ik je vertellen dat de muziek ook nog eens goed is.

Silver Dust is een metalband uit Zwitserland, en dat is te horen aan het accent tijdens het zingen, maar zoals bij sommige andere bands ook het geval is (Moonspell!) is dat uiterst charmant en een behoorlijk pluspunt, het Europese accent voegt daadwerkelijk iets toe aan de sound. En die sound is aan de ene kant makkelijk te omschrijven: het klinkt bekend en zelfs een beetje radio-vriendelijk; en aan de andere kant moeilijk om onder één noemer te vatten. Ik hoor gothic, electronica, darkwave, maar bovenal hoor ik gewoon heel degelijke en stevige metal. Hier en daar zijn wat symfonische elementen te ontdekken, waar ik normaal gesproken een gruwelijke hekel aan heb, maar Silver Dust brengt het hard en duidelijk met meer ruimte voor de echte instrumenten dan voor de synthesizer. De vocalen zijn uiteenlopend en worden aangepast aan wat het nummer vraagt. Erg goed. En ook een vrij hoog HIM gehalte, op een positieve manier.

Het is duidelijk dat Silver Dust doet wat ze willen en dat de muziek hierdoor alle kanten op gaat. Soms onverwachte kanten. Het mooie is dat je hoort dat ze dit doen omdat ze er van houden en niet om indruk te maken op iemand, en daardoor klinkt alles natuurlijk en overtuigend. Compact, strak en heftig wil ik daar ook nog aan toevoegen. Heb ik al gezegd dat dit echt een heel gaaf album is?