Ring Van Möbius - Past The Evening Sun

Ring Van Möbius - Past The Evening Sun

Label : Apollon Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Bart M. : Ring Van Möbius is een Noorse band die met 'Past The Evening Sun' hun debuut maken. De titel-track beslaat ook het leeuwendeel van de plaat en wat gelijk duidelijk is, is dat er veel ruimte is gemaakt voor het orgel. Heel veel ruimte. Ik had dan ook vrij veel moeite om dit op mijn gemak te beluisteren, simpelweg omdat ik bands die zich centreren op één instrument al snel saai vind. In eerste instantie geen geweldige indruk.

De muziek doet me denken aan Neerlands eigen Ekseption, met het verschil dat die band veel meer variatie gebruikt met de instrumenten. En toch...heeft deze muziek iets waardoor je het blijft luisteren. Ik weet niet wat het is, maar het heeft wel degelijk aantrekkingskracht. Het is ook, en ik weet dat ik dat voor de duizendste keer zeg nu, een kwestie van vaker luisteren om gewend te raken aan de geluiden en de dingen die je niet gelijk hoorde te leren waarderen. En als je dat doet begint Ring Van Möbius steeds interessanter te klinken en vouwt het openingsnummer zich uit tot een voorspelbaar maar mooi avontuur met de Hammond op de voorgrond, een aantal blaasinstrumenten, en bas en drums om het geheel in het gareel te houden. Wat echt heel gaaf is, zijn de momenten waarop gezongen wordt. Zanger Thor begrijpt heel goed dat zingen meer is dan gewoon wat zinnen opdreunen en weet met zijn stem en intonatie de fantasie van de luisteraar te vangen en vast te houden.

Dat de band wel degelijk in staat is om variatie toe te passen in hun muziek wordt duidelijk in het tweede (en veel kortere) nummer, 'End Of Greatness', waarin meer ruimte is voor de andere instrumenten. Dit idee gaat door in het derde (en tevens laatste) nummer, 'Racing The Horizon', en dit is het nummer waarin voor mij pas echt duidelijk wordt dat Ring Van Möbius serieus is en van wanten weet. Alle instrumenten spelen hier een rol en de theatrale manier waarop alles gebracht wordt is subliem. Het doet denken aan een zwoele achtervolgingsscene in een Dirty Harry film, maar dan groter en epischer, en als dit de trant is waarin de band door gaat dan heb ik nu al heel veel zin in de opvolger van 'Past The Evening Sun'.