Guardians Of Time - Tearing Up The World

Label : Rock Of Angels Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Guardians Of Time is een fantastische heavy/power metal band uit Noorwegen die op de een of andere manier altijd in de marge is blijven steken. Dat heeft echter nooit gelegen aan het ontbreken van goede muziek. ‘A Beautiful Atrocity’ en ‘Rage And Fire’ waren uitstekende stevige power metal releases waarvoor bands als Mystic Prophecy of Tad Morose zich helemaal niet voor zou hoeven te schamen. Met deze vijfde langspeler lijken de Noren het toch over een iets andere boeg te gaan gooien. In het openende titelnummer is namelijk weinig melodieuze metal meer te bespeuren, dit is vol blazen op dezelfde steroïden waar ‘Painkiller’ van Priest op geschreven is. ‘Raising The Eagle’ lijkt de middenweg te zoeken tussen deze nieuwe sound en de twee eerdergenoemde albums, maar hierna worden de nummers toch een stuk harder. Beter of minder dan de oude Guardians Of Time? Dat is een vraag die je voor jezelf moet gaan beantwoorden. Deze spetterende mix van Primal Fear elementen en de power metal koortjes en pakkende melodielijnen die Guardians Of Time al jaren tot een van de betere bands in het subtop segment maken, hij kan mij zeker bekoren! ‘Valhalla Awaits’ doet bij vlagen aan de oude Helloween denken, waar het fantastische ‘Brothers Of The North’ het grootse en heroïsche vertegenwoordigt. En er lijkt tegenwoordig geen album meer uit te komen zonder dat Tim Ripper Owens er op meezingen, want ook hier is hij van de partij op het nummer ‘As I Burn’.

‘Tearing Up The World’ is het perfecte midden tussen de oude melodieuzere band die we nog kennen en een nieuwe, hardere, meer rechttoe rechtaan heavy metal versie van dezelfde band. Met dit album zullen ze hun bestaande fans zeker tevreden stellen, maar ook een nieuwe doelgroep aanspreken. Zal dit album de band dan eindelijk tot een wat groter publiek introduceren? Het zou intussen toch best eens verdiend zijn.