Verni - Barricade

Verni - Barricade

Label : Mighty Music | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Bassist D.D. Verni heeft zijn bekendheid natuurlijk te danken aan de Amerikaanse heavy metal band Overkill, met wie hij maar liefst achttien full-length releases op de markt heeft gebracht. Daarnaast is hij nog actief in de band The Bronx Casket Co, waarmee hij ook een viertal platen heeft uitgebracht. Toch vond hij het tijd worden om in de vorm van deze ‘Barricade’ nog een echt solo-album op te nemen, waar hij de nummers die niet voor Overkill en The Bronx Casket Co geschikt waren, op geplaatst heeft. Stilistisch gezien wijkt dit materiaal dus ook behoorlijk af van hetgeen je normaliter van D.D. Verni gewend bent, daar er veel meer punk invloeden in de nummers verwerkt zijn en ik weet niet of de die-hard Overkill fans hier nu op zitten te wachten.

Op ‘Barricade’ wordt D.D. ondersteund door zijn ex-Overkill collega Ron Lipnicki op drums en een hele reeks aan gitaristen, waaronder Jeff Waters (Annihilator), Jeff Loomis (Arch Enemy), Mike Romeo (Symphony X) en Bruce Franklin (Trouble) om er maar een paar te noemen. Aan goede muzikanten dus geen gebrek, maar levert dat dan ook een spectaculaire plaat op? Nou, dat kan ik dan toch ook weer niet direct beweren, want buiten het bij tijd en wijlen fenomenale gitaarwerk bieden de nummers voor mij te weinig om echt tot de verbeelding te spreken. Opener ‘Fire Up’ klinkt best wel lekker en bevat een weergaloze solo van Adrenaline Mob gitarist Mike Orlando, maar buiten dit nummer, ‘The Party Of No’ en het wat meer ingetogen en gemakkelijk mee te blèren ‘We Were Young’ weet het materiaal me niet echt te raken. Natuurlijk is de uitvoering van de songs prima, maar ik had liever wat meer aansprekende nummers op de plaat gezien. Zelfs na meerdere luisterbeurten kan ik niets anders dan concluderen dat ‘Barricade’ niet hetgeen is geworden wat ik er vooraf van verwacht had. Een zeer degelijk album, maar ook niet meer dan dat.