Sacral Rage - Beyond Celestial Echoes

Sacral Rage - Beyond Celestial Echoes

Label : Cruz Del Sur Music | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Na de in 2015 uitgebrachte full-length debuut-plaat ‘Illusions In Infinte Void’ komt de Griekse progressieve power metal band Sacral Rage een drietal jaar later met opvolger ‘Beyond Celestial Echoes’ aanzetten. Net als op hun eerste album zoekt de band zijn heil nog steeds in behoorlijk complexe nummers vol tempo-wisselingen die wel de nodige luisterbeurten vergen om echt tot je verbeelding te gaan spreken. Ik kan me voorstellen dat het grootste struikelblok voor de meeste luisteraars de unieke en dus typische “love ‘em or hate ‘em” vocalen van zanger Dimitris K. zijn, want hij begeeft zich met zijn op Alan Tecchio (Watchtower) en John Cyriis (Agent Steel) lijkende stem nogal eens op de grens van zijn kunnen (en soms gaat hij daar gierend overheen!). Als je hier doorheen kunt luisteren en Dimitris’ zijn stem leert waarderen, dan zal Sacral Rage zeker wel in staat zijn om de liefhebbers van bands zoals Watchtower, Destiny’s End en zelfs King Diamond aan te kunnen spreken.

Zoals gezegd is het song materiaal redelijk complex, maar de vele riffs zijn op een prima manier tot echte nummers getransformeerd, waarbij met name de langere tracks zoals ‘Vaguely Decoded’ en de ruim veertien minuten durende afsluiter ‘The Glass’ in positieve zin opvallen, maar ook de wat directere songs ‘Eternal Solstice’ en ‘Necropia’ kunnen mijn goedkeuring zeker wegdragen. Het enige nummer wat ik niet echt kan waarderen is het ietwat saaie ‘Samsara (L.C.E.)’, maar de rest van het album is gewoon erg degelijk. In muzikaal opzicht is deze ‘Beyond Celestial Echoes’ dus zeker de moeite waard en vooral gitarist Marios P. is erg goed op dreef, maar vocaal gezien vind ik het echt een twijfelgeval. In sommige passages klinkt onze Dimitris erg sterk, terwijl hij in andere gedeeltes je de stuipen op het lijft jaagt. Het is dus afhankelijk van het feit of je zijn vocale bijdrage voldoende kunt waarderen of deze ‘Beyond Celestial Echoes’ geschikt is voor je en ik zou je dan ook adviseren om dit album eerst even te gaan beluisteren alvorens tot eventuele aanschaf over te gaan.