Northward - Northward

Northward - Northward

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Het zaadje van deze samenwerking tussen Nightwish zangeres Floor Jansen en Pagan’s Mind gitarist Jorn Viggo Lofstad werd al geplant in 2007, toen ze tijdens de “All Star Jam” op het Progpower USA festival beiden merkten dat er een erg sterke muzikale en creatieve klik was. Ondanks het feit dat ze elkaar hiervoor nog nooit hadden ontmoet, werd er in 2008 gezamenlijk genoeg materiaal geschreven voor een full-length plaat, maar door de drukke tijdschema’s van beiden werd die voor onbepaalde tijd op de plank gelegd. Tijdens de pauze die Floor in 2017 noodgedwongen moest nemen vanwege haar zwangerschap nam ze weer contact op met Jorn Viggo om te zien of hij nog geïnteresseerd was in het opnieuw tot leven wekken van Northward. Dat bleek zo te zijn en nu, zo’n tien jaar na de oorspronkelijke schrijfsessies, ziet dit materiaal dan toch het levenslicht en het dient te worden gezegd dat deze ‘Northward’ plaat het lange wachten meer dan waard is geweest.

Het materiaal wat op dit album te vinden is heeft erg weinig aanknopingspunten met de bands van beide artiesten en dat is waarschijnlijk maar goed ook want anders hadden ze deze plaat net zo goed niet uit kunnen brengen. Hoe kunnen we de stijl van Northward dan wel omschrijven? Nou, eigenlijk gewoon heel simpel als traditionele rock/metal met hier en daar wat moderne invloeden. Die keuze qua muziekstijl past beide muzikanten als gegoten en zowel Jorn Viggo als Floor excelleren op dit album. Ze weten het beste bij elkaar naar boven te halen en, ondersteund door klasbakken zoals Morty Black (TNT) op bas en de drummers Django Nilsen en Stian Kristoffersen (Pagan’s Mind), leveren ze echt een wereldprestatie.

De frivole riffs van Jorn Viggo weten je meteen bij je strot te grijpen en de vocalen van Floor zijn bij tijd en wijlen adembenemend en laten nogmaals overduidelijk horen dat zij echt één van de allerbeste metal zangeressen op deze planeet is. De plaat opent met de single ‘While Love Died’, wat een prima indicatie is voor wat je op de rest van het album te horen zult krijgen, namelijk compromisloze no-nonsense rock ‘n’ roll met fantastisch gitaarwerk en dito vocalen. Hoe goed deze opener ook is, toch zijn er nog wel wat betere nummers op de plaat te vinden, zoals het erg aanstekelijk ‘Storm In A Glass’, de prachtig gezongen akoestische ballad ‘Bridle Passion’, het vocale duet met zusje Irene Jansen ‘Drifting Islands’, het frivole ‘Let Me Out’ en het swingende ‘I Need’, wat voor mij persoonlijk het beste nummer van het gehele album is.

Iedereen zal wel zijn eigen persoonlijk voorkeuren hebben qua favoriete nummers, maar het staat als een paal boven water dat deze ‘Northward’ debuutplaat van begin tot eind een kwalitatief hoogstaand rock-album is, waar je als liefhebber van traditionele metal gewoonweg niet omheen kunt. Ik hoop dan ook dat, ondanks de drukke agenda’s van beide muzikanten, deze samenwerking blijft voortbestaan want dit soort klasse-platen mogen wat mij betreft wel wat vaker uitgebracht worden (maar dan graag geen tien jaar meer wachten als het enigszins kan!). Een verrassende en zeer geslaagde release, dit ‘Northwards’ album!