Khandra - There Is No Division Outside Existence

Label : Redefining Darkness Records | Archiveer onder black metal

Release type: Mini-CD

Koen S. : Eerlijk gezegd kende ik tot vandaag geen enkele Wit-Russische metal band en zelfs na uitpluizen van mijn aanzienlijke collectie platen, kwam ik geen enkele Wit-Russische band tegen. Met Khandra uit Minsk komt daar dus verandering in. Dit tweetal bracht eind vorig jaar reeds een EP uit met twee songs, genaamd ‘All Is Of No Avail’ en brengt ons nu de volgende EP ‘There Is No Division Outside Existence’.

Het plaatje bevat vier nummers en klokt af op bijna zesentwintig minuten. Khandra speelt duistere black metal met een nihilistische en desolate sfeer, maar zonder te neigen naar depressieve black metal. En alhoewel de nummers somber klinken en de dissonante tonen vaak melancholie uitbeelden, zijn er genoeg catchy riffs om het geheel toch verteerbaar te houden. Opener ‘Into The Absolute Nothingness’ is een langdradige doomy intro, maar vanaf ‘Decaying Into The Ascended’ krijgen we een pletwals over ons heen. Afsluiter ‘Progressing In Desolation’ duurt liefst acht minuten en blijft uren later nog door je hoofd malen. Het uiterst donkere sfeertje en de pakkende, melodieuze stukken maken van deze song het hoogtepunt van ‘There Is No Division Outside Existence’.

Qua productie valt hier weinig op aan te merken: de instrumenten, inclusief de zang, zijn mooi in balans, alleen had de bas hoger in de mix gemogen. Over de leden van Khandra is weinig bekend, maar dat hoeft ook niet. Zolang zij muziek blijven uitbrengen van dit niveau, ben ik al blij en zo wordt het dus uitkijken naar hun volwaardige debuut LP en komt er voor het eerst een Wit-Russische band in mijn kast te staan.