Internal Bleeding - Corrupting Influence

Label : Unique Leader | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Eerder dit jaar stond de new Yorkse formatie Internal Bleeding met een geheel nieuwe line-up op de planken tijdens het Netherlands Deathfest in Tilburg en de band rondom gitarist en oprichter Chris Pervelis zette de boel daar flink op stelten met een groovy slam death metal. Het tragische verlies van oudgediende drummer Bill Tolley (die vorig jaar tijdens het uitoefenen van zijn beroep als brandweerman overleed na een val een gebouw) kwam hard aan, maar heeft de band er niet van weerhouden zich te herpakken en de draad weer op te pakken. De vorig jaar kort na zijn dood verschenen video van de single ‘Final Justice’ was het laatste wat Internal Bleeding met Tolley opnam. Het had als voorproefje op het nieuwe album moeten dienen maar werd tragischer wijze een laatste eerbetoon aan hun gevallen kameraad.

Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en hier is dan het zesde studio album van de pioniers van slam death metal. Pioniers omdat Pervelis en Tolley al sinds 1991 hun groovy vorm van death metal spelen en daarmee een legioen aan heden ten daagse groovy death metal bands heeft beïnvloed. Internal Bleeding bestaat tegenwoordig uit Chris Pervelis op gitaar, Joe Marchese (Revenance) op zang, Shaun Kennedy (Pyrexia, Revenance) op bas, Chris McCarthy op gitaar en Kyle Eddy op drums. Daarmee is de line-up ten opzichte van het vorige (comeback) album ‘Imperium’ uit 2014 op bijna alle posities veranderd. Samen met producer Joe Cincotta (Suffocation, Dehumanized) heeft de band het afgelopen jaar in de Full Force Studios in Ronkonkoma, NY negen nummers opgenomen die samen het nieuwe album ‘Corrupting Influence’ vormen. Één daarvan kennen we al, namelijk het vorig jaar reeds verschenen ‘Final Justice’ dat live bij de laatste show in Tilburg ook al werd gespeeld en een heerlijk pakkende groove heeft. Openingsnummer ‘Compelled To Consume’ begint met een vreemd klinkende intro maar ontpopt zich al snel tot een dikke mid-tempo slam beuker. Titelnummer ‘Corrupting Influence’ is eveneens midtempo en heeft een pakkende melodie die je niet meer los laat. Één van de sterkste nummers van het album is ‘Focus’ dat alles in zich heeft waar Internal Bleeding om bekend staat, slams, grooves, blast beats, pakkende melodieën en refreinen. Op ‘Litany of Insincerity’ zingt zanger Frank Rini (zanger op de Internal Bleeding albums ‘Voracious Concept’ en ‘The Extinction of Benevolence’) nog een paar zinnen mee en is vooral leuk voor de nostalgische fans onder ons. De beste man gaat de komende maand ook met de band op tour als vervanging voor Marchese die verhinderd is op de aanstaande tour.

Maar om een lang verhaal kort te maken, Internal Bleeding klinkt op ‘Corrupting Influence’ als een stel jonge death metal honden die geheel voor de slam en de groove leven. Het album staat vol enthousiaste en aanstekelijke death metal nummers die het vooral van de grooves moeten hebben en niet zozeer van technisch geneuzel, en dat is ook wel eer eens lekker. En ondanks dat de band richting zijn derde decennium aanleunt klinkt de band absoluut niet gedateerd. Internal Bleeding leveren met ‘Corrupting Influence’ een modern death metal album af met het juiste recept voor een lekker pot slam death metal die de voetjes van de vloer zal krijgen in de moshpit. Bill Tolley zou absoluut trots zijn geweest op zijn jongens!