Heir Apparent - The View From Below

Heir Apparent - The View From Below

Label : No Remorse Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Het debuutalbum ‘Graceful Inheritance’ uit 1986 van de Amerikaanse band Heir Apparent wordt door velen (terecht) gezien als een echte US metal klassieker en in die tijd dacht men dan ook dat de band een grote toekomst tegemoet kon zien. De in 1989 uitgebrachte opvolger ‘One Small Voice’ liet echter een significante stijlwijziging zien, want de traditionele power metal die op het debuut gespeeld werd was vervangen door, overigens prima klinkende, progressieve metal. Ondanks deze stijlwijziging was ook ‘One Small Voice’ een prima plaat, maar kort na de release werd het angstvallig stil rondom deze talentvolle band. Waarschijnlijk had daarom niemand nog verwacht een teken van leven van Heir Apparent te zien, maar het totaal onverwachte is dan toch gebeurd want maar liefst negentwintig jaar na ‘One Small Voice’ is Heir Apparent weer terug aan het front met hun derde album ‘The View From Below’.

De spil van de band is nog steeds gitarist Terry Gorle en voor deze derde plaat heeft hij zich omringd met de originele leden Derek Peace (bas) en Ray Schwartz (drums), maar tevens heeft hij wat nieuw bloed toegevoegd in de personen van Op Sakiya (keyboards) en de prima zanger Wil Shaw. Op ‘The View From Below’ zijn een achttal nieuwe nummers te vinden, die best wel goed aansluiten bij wat de band op het tweede album liet horen. Een en ander klinkt wat ingetogener, maar daarom niet minder indrukwekkend en het song materiaal geeft met name zanger Wil Shaw de gelegenheid om zijn niet geringe kunnen te etaleren en die kans grijpt hij met beide handen aan. Nummers als ‘Man In The Sky’, ‘Synthetic Lies’, het stevige ‘Savior’ en ‘Further And Farther’ tonen aan dat meneer Gorle nog steeds weet hoe goede progressieve metal nummers geschreven moeten worden, al dient te worden gezegd dat de plaat in zijn geheel kwalitatief erg sterk is. ‘The View From Below’ heeft zeker niet de impact van de twee eerste Heir Apparent platen, maar is gewoonweg een erg goed progressief metal album dat zijn weg naar de fans van dit genre zeker wel zal gaan vinden. Het doet me goed dat een hoop van mijn persoonlijke favorieten uit de jaren tachtig nog steeds actief zijn of weer actief gaan worden en dit niet verwachte derde album van Heir Apparent is een zeer welkome en aangename comeback mag ik wel zeggen.