God's Army - Demoncracy

God's Army - Demoncracy

Label : Rock N Growl Records | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Met voormalige leden van Helloween, Metalium, Firewind en At Vance! De luitjes van Rock ’n Growl weten wel hoe ze feiten kunnen opblazen, dat moet je ze nageven. Wat zoekwerk op het internet leert dat al deze feiten verenigd zijn in slechts 1 persoon, drummer Mark Cross, en op Firewind na heeft hij het hooguit twee jaar bij die bands volgehouden. Naast Mark Cross vinden we in God’s Army gitaristen Ian O'Sullivan en Eddie van Dahl, en bassist en zanger John ABC Smith. ‘Demoncracy’ is album nummer twee, en heeft een overduidelijk maatschappelijk kritisch thema over de hele cd hangen.

Het gesproken intro ‘You Are You’ gaat over in ’Free Your Mind’, waar ook de videoclip bij gemaakt is. Het is een stevige up-tempo classic heavy metal kraker. ‘Enemy Maker’ ligt meer richting de melodische hardrock als Magnum en is ook wat dynamischer, vooral de vocalen van John komen hier een stuk beter tot hun recht. ‘Final Destination’ opent met de stem van Malala Yousafzai, de nobelprijs winnende tiener die een moordaanslag door de Taliban overleefde. Hier wekt John voor het eerst echt indruk op een stuk waar hij een mooie benadering van Biff Byford geeft. Het instrumentale interlude ‘The All Seeing Eye’ staat voor de start van het tweede deel van het album, waarop we eerst ‘Before The Fall’ tegenkomen. Met zijn acht minuten speelduur en prachtige solo wekt dit stuk muziek zeker ontzag. ‘The Replicant’ tikt zelfs dertien minuten, maar wat helaas een beetje klinkt als een slecht genaaide lappendeken. Het album sluit af met een mooi vermetalde cover van het legendarische ‘My Way’ van Frank Sinatra, al kan zelfs voor deze metalhead niks tippen aan het origineel.

Het is voor een label helemaal niet nodig om halfbakken claims te maken over legendarische origine over een band als God’s Army. De kwaliteit van de muzikanten en de muziek die ze maken staan prima op zich. Dit is gewoon een lekkere plaat en met ‘Final Destination’ en ‘Before The Fall’ staan hier een paar echte goeie krakers op. Zeker even luisteren dus.