Cryptopsy - The Book of Suffering – Tome II

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Met het compilatie album 'The Best of Us Bleed' namen de Canadese tech death metal vaandeldragers van Cryptopsy na vier studio albums, een live album en een compilatie album in 2012 afscheid van Century Media om bewust als independent band door het leven te gaan. Het zevende, zelfgetitelde album 'Cryptopsy' was het eerste album dat de band in eigen beheer uitbracht. Na een mislukt avontuur met heldere zanglijnen en deathcore invloeden op het voorgaande album 'The Unspoken King' keerde de band hierop weer terug naar het oude vertrouwde brute tech death metal recept, maar het vertrouwen moest bij veel fans weer terug gewonnen worden. Bandleider Flo Mounier kondigde in 2015 aan een trilogie van EPs te gaan uitbrengen om zodoende vaker en sneller nieuw materiaal te kunnen uitbrengen. Daarbij werd een beroep gedaan op de fans om de band financieel te ondersteunen middels crowdfunding om de kosten voor opnames, videos en tours te kunnen gaan bekostigen.

Het eerste deel van 'The Book of Suffering – Tome I' kwam in oktober 2015 uit, en de vier tracks op deze EP waren zonder meer een ziekelijk, zorgwekkend en maniakaal stukje death metal geweld dat zich gelukkig weer kon meten met albums als 'Whisper Supremacy' en 'And Then You’ll Beg'. Inmiddels zijn we weer drie jaar verder maar hier is dan eindelijk het tweede deel van de trilogie getiteld 'The Book of Suffering – Tome II'. Wederom presenteert de band rondom meester drummer Flo Mounier op deze EP vier nieuwe tracks opgenomen in gitarist Christian Donaldson’s The Grid studio en de heren klinken vandaag de dag agressiever en hongeriger dan ooit tevoren! Wat een allesvernietigende kracht gaat er uit van deze nieuwe tracks! Cryptopsy laat op deze nieuwe EP geen spaander heel van hun instrumenten. Heerlijke ontoegankelijke, chaotische en krankzinnige riffs, ritmes, breaks, tempowisselingen en onmenselijke snelheden. En ondanks alle schijnbare chaos op deze EP weet Cryptopsy uiterst georganiseerd een extreem bruut en strak geluid neer te zetten.

Naast het extreem snelle en gevarieerde drumwerk van Mounier is ook de ronkende bas van Olivier Pinard prominent aanwezig in het geluid van Cryptopsy, waarmee hij de boel retestrak bij elkaar houdt. Na een beetje een valse start op 'The Unspoken King' heeft inmiddels ook zanger Matt McGachy helemaal zijn draai gevonden bij Cryptopsy en zijn performance op deze nieuwe EP is wederom fenomenaal! Zijn screams en grunts zijn bruut, lomp, veelzijdig en agressief, holy shit! Gewelddadig gewoon! Cryptopsy levert met 'The Book of Suffering – Tome II' de perfecte muziek af om stoom bij af te blazen. De band heeft zich met deze release weer eens overtroffen en wat mij betreft kan dat derde deel liever vandaag dan morgen komen! Zo horen we Cryptopsy graag!