We Hunt Buffalo - Head Smashed In

We Hunt Buffalo - Head Smashed In

Label : Fuzzorama Records | Archiveer onder stoner

Bart M. : Het driekoppige We Hunt Buffalo uit het Canadese Vancouver bracht in 2010 hun eerste EP uit en heeft sindsdien niet stil gezeten. Een aantal EP's, een split album en, technisch gezien, drie langspeelplaten zijn het resultaat. Tot zover de geschiedenisles. 'Head Smashed In' is het nieuwste wat de band heeft gecreëerd en daar gaan we het dus over hebben.

Deze plaat heeft tijd nodig om te groeien en je merkt duidelijk dat het na de eerste keer van "dit klinkt niet verkeerd" langzaam overgaat in een album dat ik als bijzonder fijn om naar te luisteren wil bestempelen. Het begint met stevige en groovende riffs en weet een heerlijke fuzz te starten die het hele album ook in stand blijft. Voornamelijk herkenbaar als stoner wil ik de muziek niet tekort doen door het enkel in dat hokje te stoppen. Het is duidelijk dat We Hunt Buffalo genoeg creatief inzicht heeft om binnen en regelmatig buiten deze stijl hun eigenzinnige, unieke stempel op de muziek te drukken. Met interessante melodieën, verschillende tempo's en een goede balans in heftigheid weten ze de luisteraar te blijven boeien. De stem schraapt ook heel aangenaam de soms onheilspellende teksten bij elkaar. En deze mannen hebben maar weinig woorden nodig om veel te zeggen. Doe hier het feit bij dat er hele fijne en plezierige dingen gebeuren wat betreft sologitaar en je hebt een erg sterk resultaat.

Dat ze nummers kunnen schrijven die lekker blijven hangen bewijzen ze onder andere met 'Get In The Van' (een instrumentaal nummer dat voorbij komt als een gewiekste sneltrein), 'The Giant's Causeway' en 'Industry Woes', waar een outro in zit die door je hoofd golft als één of andere psychedelische kogel. 'Head Smashed In' klinkt niet alsof ze iets aan het uitproberen zijn of ergens naar op zoek zijn. We Hunt Buffalo weet welke kant ze op willen en wat mij betreft is dat de goede kant!