Under - Stop Being Naive

Under - Stop Being Naive

Label : APF Records | Archiveer onder stoner

Bart M. : Dat schijn bedriegt laat de band Under ons zien en horen. Toen ik de kaft van hun nieuwe album aanschouwde - roze en cartoonesk - verwachtte ik softe, ludieke en zeker niet al te heftige muziek, maar gelijk toen ik hem opzette bleek al dat ik dit verkeerd had ingeschat. 'Stop Being Naive', het tweede album van deze heren, begint met het loodzware 'Malcontents' en met deze heftige, gravende, slopende riffs is de toon van de rest van het album gezet.

De geluiden die Under tevoorschijn weet te persen geven de indruk dat er geen liefde is voor hun instrumenten, maar ook dat is een misconceptie, want je moet wel een goede band hebben met je gereedschap om muziek te kunnen maken die zo goed in elkaar zit. Goed, maar wel met vreemde constructies die soms vrij ongemakkelijk aanvoelen, alsof je beide hersenhelften ineens besluiten allebei een andere kant op te gaan. Under combineert de creatieve gekkigheid van Primus met een dosis smerige sludge en wisselt langzame, gewichtige, doom-achtige passages af met rustige en beklemmende stukken. Het heeft een paar keer nodig om goed en wel door te dringen en hoe vaker je het luistert hoe vetter de reis wordt.

'Stop Being Naive' is als een groot en lomp stuk rauw vlees dat onhandig en pijnlijk in je keel blijft hangen terwijl je gezicht rood aanloopt en je het uit alle macht probeert toch door te slikken. En net als er iemand opstaat om de Heimlich-greep toe te gaan passen schiet het je maag in, waar het fijn en welkom landt. Eenmaal verteerd verlang je naar meer van deze verzadigende dis.