Deville - Pigs With Gods

Deville - Pigs With Gods

Label : Fuzzorama Records | Archiveer onder alternative / pop

Bart M. : Deville heeft hun vijfde album gereed en de heren uit Zweden waren toe aan een iets andere benadering dan dat ze normaal deden: de band geeft aan dat ze eigenlijk wel genoeg hadden van het doom/stoner genre en besloten dat ze gewoon een stevig metal album wilden maken. Dus, als je 'Pigs With Gods' luistert met het idee dat je stoner zou moeten horen dan zou ik even omschakelen, want daar is inderdaad nog maar heel weinig van terug te vinden.

Is dat dan erg? Nee, helemaal niet. Als Deville zin heeft om eens iets anders te doen en zich buiten de veilige en beknellende perken van een genre te begeven om gewoon een knaller van een plaat neer te zetten dan zijn ze van harte welkom dat te doen. En wat we te horen krijgen is aan de ene kant heel scherpzinnig en op tijden origineel, maar aan de andere kant toch niet helemaal dat je zegt van, yes, laat ik hier eens op kapot gaan! Stevige riffs die nog wel hun oorsprong hebben in de stoner roots van deze band en sporadisch post metal-achtige gitaarstukjes om het allemaal iets meer glans te geven worden afgewisseld met rock-tracks die niet zouden misstaan op een 3 FM speellijst. Denk aan de Foo Fighters maar dan steviger, bijvoorbeeld nummers als 'Hell In The Water' en 'Cut It Loose'. Vooral het stemgeluid is erg radiovriendelijk en lijkt niet helemaal de juiste fit voor een metalformatie. Er zijn ook wel degelijk harde beukpartijen en dat maakt juist het verschil tussen het ene en het andere nummer zo groot. Hierdoor valt 'Pigs With Gods' eigenlijk tussen schip en wal, het is niet constant metal en het is niet constant rock.

Als je vraagt of het Deville gelukt is om een vette metal plaat te maken dan moet ik daar ontkennend op antwoorden. Neen. Wat Deville wel gelukt is, is om een collectie lekkere nummers bij elkaar te spelen, nummers die doorpompen en niet al te moeilijk te verteren zijn. De liedjes zitten strak in elkaar en vertonen amper oneffenheden, wat mooi is maar waardoor er ook weinig verrassingen te vinden zijn. Deze jongens doen waar ze zin in hebben en alhoewel dat in dit geval betekent dat de muziek niet uitzonderlijk is hoor ik wel een hoop potentie, dus afhankelijk van welke richting ze nu op willen gaan kan Deville zich ontwikkelen tot een avontuurlijke metalband of tot het volgende commerciƫle succesnummer.