Various Artists - Death Is Just The Beginning, MMXVIII

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : In de jaren negentig waren de verzamelaars de uitgelezen kans voor fans om de beste nummers van hun favoriete bands bij elkaar te hebben en met dezelfde slag kon een label zijn favoriete nieuwkomers ook mooi in de spotlight zetten. Zowel op CD als op video. De meest aansprekende reeks compilaties van extreme metal uit die tijd is zonder meer ‘Death Is Just The Beginning’, wat nu dus terug is. Het idee ontstond ergens bij Kataklysm en het label heeft hier uiteraard ook wel wat in gezien. En het resultaat is fantastisch. De compilatie is gevarieerd, gebalanceerd en breed van opzet, maar toch is er een geweldige onderlinge balans in sfeer van de nummers gevonden. En dat is best verwonderlijk, gegeven het feit dat er naast A-list material ook covers en demoversies op terug te vinden zijn. Ik kan er kort over zijn, maar dat doe ik vervolgens natuurlijk weer niet. Dit is geen nostalgie, dit is het bewijs waarom Nuclear Blast Records eenzaam aan de top staat.

Naast monumenten als Carcass, Immolation (met Max Cavelera), Hypocrisy, Benediction, Paradise Lost en natuurlijk het waanzinnige Kataklysm, staan er ook nieuwkomers op, zoals bijvoorbeeld het Nederlandse Bleeding Gods, dat net hun eerste plaat uit heeft. En wat te denken van Possessed, of Thy Art Is Murder.

En natuurlijk valt er best wat aan te merken. Zo covert Hypocrisy een liedje van het verschrikkelijke The Exploited, in de vorm van ‘They Lie’, maar dat komt het nummer dan wel weer ten goede. En Nailed To Obscurity valt een heel klein beetje uit de toon, maar zorgt anderzijds wel weer voor afwisseling. En verder is het breed op gezet, waar ik er van hou, maar wat er dus ook voor kan zorgen dat je persoonlijke smaak wel eens tekort schiet. Maar daar gaat het niet om. Was je verzamelaar, wordt dan weer verzamelaar. Was je het niet, ga ze allemaal opduiken en je zult smullen van de verloren juwelen uit de geschiedenis van death metal. Ontdek nieuwe bands en als je eens een feestje geeft waar een cd-speler staat, hoef je maar één keer een CD op te zetten en je bent zo een uur verder.

1. Benediction - Tear Off These Fucking Wings (demo) 4:32
2. Kataklysm - The Awakener (re-recorded) 4:06
3. Hypocrisy - They Lie (The Exploited cover) 2:38