Fluisteraars / Turia - De Oord

Fluisteraars / Turia - De Oord

Label : Eisenwald Tonschmiede | Archiveer onder black metal

Release type: Split cd

Koen S. : Oord is een oud Nederlands woord voor een plaats waar twee rivieren samenkomen en ‘De Oord’ is de titel van het split album van Fluisteraars en Turia, twee toonaangevende Nederlandse black metal bands. Deze Gelderse bands werkten samen aan dit conceptalbum waarbij hun streek en herkomst een grote rol spelen en dat handelt over de twee hoofdrivieren de Waal en de Rijn die dwars door Gelderland lopen. De natuur is een grote bron van inspiratie voor beide bands en was reeds in hun eerdere werk te herkennen. Fluisteraars draait al even mee en heeft sinds 2009 twee demo’s, een EP en twee volwaardige albums uitgebracht, waarvan vooral ‘Luwte’ uit 2015 een zeer goede indruk heeft nagelaten. Turia is een relatieve nieuwkomer: zij hebben sinds 2014 een split album met Vilkacis en twee platen losgelaten op de mensheid.

Beide bands brengen op ‘De Oord’ elk één song en dat doen ze in het Nederlands. Fluisteraars bijt de spits af met het vijftien minuten durende ‘Oeverloos‘. De song is een langgerekte epische vertelling van melodieus zwart metaal. Af en toe meen ik ook stukken post black metal te herkennen. Hier herken ik wel iets van het IJslandse Auðn in. Fluisteraars hanteert een bombastische stijl met psychedelische stukken waarin veel ruimte is om weg te dromen. Voor mij net iets té veel, want na een minuut of negen kan ik mijn aandacht niet goed meer bij de les houden en ik moet mezelf echt aanporren om terug op te letten. Gelukkig wordt ‘Oeverloos’ toch terug interessanter en maakt het spannende einde veel goed.

‘Aan Den Golven Der Aarde Geofferd’ is de song die Turia brengt en is een voorbeeld van (niet al te) rauwe black metal met een sfeervolle achtergrond. Lange instrumentale stukken zorgen voor de desolate sfeer en het gekwelde gekrijs van T. zorgt ook niet voor een vlaag van blijdschap. De achttien minuten van dit nummer worden vakkundig gebruikt om de luisteraar murw te slaan en er hangt constant die beklemmende sfeer in de lucht. Ideale muziek om te beluisteren op een frisse, regenachtige herfstdag. Voor liefhebbers van Drudkh, Wolves In The Throne Room en het eerder genoemde Auðn.