Solium Fatalis - Genetically Engineered To Enslave

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Het is mij een raadsel waarom we bij Lords of Metal de band Solium Fatalis nog nooit gerecenseerd hebben. ‘Genetically Engineered to Enslave’ is inmiddels al het vierde studio album van dit kwartet uit New Hampshire rondom gitarist Jim gregory en Jeff DeMarco. De heren hebben tot nu toe nog op elk album een andere ritmesectie gebruikt, maar waren altijd in het gezelschap van een aantal gerespecteerde namen uit de (death) metal scene. Zo werd het debuut album ‘Solium Fatalis’ opgenomen met (toen nog) Scarve drummer Dirk Verbeuren (Megadeth!) en bassist Loic Colin, het tweede album ‘The Undying Season’ met Cryptopsy’s Flo Mounier op drums and Olivier Pinard op bas en het laatste album met ex-Dying Fetus, ex-Misery Index drummer Kevin Talley. Toch wel een aantal bekende namen. De huidige bezetting bestaat uit de gitaristen Jim Gregory en Ryan Beevers, drummer Jeff Saltzman en Jeff DeMarco op zang en bass.

‘Genetically Engineered to Enslave’ is een concept album geworden over genetische engineering en kunstmatige intelligentie en bevat tien zware death metal tracks die bij elkaar zo’n veertig minuten duren. Vanaf het eerste nummer ‘Threshold’ grijpt de band je bij je strot met hun massieve overweldigende death metal sound. En alhoewel het algemene tempo van de songs traag en log te noemen is staan de snelle drum ritmes en getriggerde dubbele basdrums daar tegenover in schril contrast. De zware, logge gitaarriffs van beide gitaristen vormen een massieve muur van geluid die overstemd wordt door de kwaadaardig klinkende trage grunts van DeMarco, met woorden die zorgvuldig uitgekozen lijken te zijn. Er wordt niet veel geschreeuwd en gespuugd op de plaat en je zou het haast een soort van vertellend grunten kunnen noemen. De logge song ‘A Gathering of Storms’ halverwege de plaat wordt opgesierd door smerige death grunts van Cryptopsy’s brulboei Matt McGachy die daarbij ondersteund wordt door de serene zang van Haydee Irizarry, waardoor dit nummer als een soort rustpuntje op de plaat fungeert. Bij tijd en wijle heeft de muziek van Solium Fatalis raakvlakken met technische death metal, maar over het algemeen is de muziek van de band het beste te omschrijven als melodieuze death metal met loodzware riffs end slepende grooves. De productie die door Christian Donaldson werd (Cryptopsy, The Agonist, Neuraxis) verzorgd klinkt helder en uitgebalanceerd, met alle instrumenten op de juiste plek in de mix, waarmee hij zich wederom als uitstekende producent in het hardere metalgenre profileert. ‘Genetically Engineered To Enslave’ wordt op 13 oktober in eigen beheer uitgebracht en zal zeker bij liefhebbers van melodieuze, heavy en groovy death metal in goede smaak vallen.