Skálmöld - Sorgir

Skálmöld - Sorgir

Label : Napalm Records | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Skálmöld is een unieke band. Dat moet inmiddels algemeen geweten zijn. ‘Sorgir’ (‘Sorrows’) is hun vijfde studioalbum en de zes muzikanten uit IJsland zijn actief op meerdere niveaus. Zo hebben ze eind augustus voor de tweede maal hun songs ten gehore gebracht met het Symfonieorkest uit Reykjavik. Beelden daarvan op YouTube zijn adembenemend! Maar Skálmöld staat natuurlijk nog steeds voor energieke Viking metal met een snuifje punk en een rebelse aanpak. Dat wordt weer mooi geïllustreerd op ‘Sorgir’, een album dat thematisch in twee delen mag verdeeld worden. De eerste vier songs vertellen elk een apart verhaal over tegenslag, tragedie en dood. De volgende vier songs vertellen deze verhalen vanuit een andere optiek.

Skálmöld haalt veel van de charme uit de intensieve bijdrage van elk bandlid. Zo is elk album een amalgaam van differentiële zang (kloeke cleane Viking koren, diepe grunts, een schreeuwend individu op de achtergrond en de ruwe hoofdverteller in Vikingwaardige voortvarendheid). Deze karakteristieken sieren ‘Sorgir’ eens te meer. Plus strakke stevige gitaren en op tijd en stond een vurige solo, luister maar naar de sterke opener ‘Ljósið’ en het aanstekelijke, folky ‘Sverðið’. Ondanks de taalbarrière zijn songs als het thrashy ‘Brúnin’ en ‘Barnið’ toegankelijk en dat is een kunst apart, want in een song als ‘Skotta’ gebeurt er veel. ‘Gangári’ is bijzonder heftig, terwijl ‘Móri’ een mooi middenstuk met vrouwenzang en hobo heeft. Eén van de hoogtepunten is hekkensluiter ‘Mara’ met fraaie akoestische gitaren, een daverende eruptie en knappe solo’s. Viking metal met een grote authenticiteit en dat heeft Skálmöld weer grandioos gedaan op deze opvolger van het al even sprankelende ’Vögguvisur Yggdrasils’ (2016)!