Necronomicon - Unleashed Bastards

Necronomicon - Unleashed Bastards

Label : El Puerto Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : De Duitse thrash veteranen van Necronomicon vieren binnenkort hun 35ste verjaardag en al zijn ze nooit zo groot geworden als hun genre- en tijdperkgenoten zoals Sodom, Destruction, Kreator of Tankard heeft zanger/gitarist Volker "Freddy" Fredrich zich niet uit veld laten slaan en heeft de band altijd levende gehouden. Bovendien heeft men in de afgelopen jaren veel progressie geboekt en is met elk album sterker geworden.

Onlangs verscheen de negende langspeler, ‘Unleashed Bastards’, en aangezien de laatste paar platen mij absoluut niet tegenvielen was ik behoorlijk enthousiast over dit album. Gelukkig wordt mijn enthousiasme meteen beloond met de sterke opener, ‘Burn And Fall’. De band is namelijk niet afgeweken van hetgeen we van ze gewend zijn en heeft de lijn van de vorige albums op ‘Unleashed Bastards’ doorgetrokken. Dit is dan ook een logisch vervolg op diens voorgangers en het verrassingselement is vrij nihil; iets wat ik persoonlijk erg kan waarderen. In vergelijking met ’Pathfinder… Between Heaven And Hell’ is de plaat echter een stuk thrashier en daardoor agressiever uitgevallen. Ondanks het feit dat de traditionele heavy metal invloeden, die op de vorige albums een steeds belangrijkere rol speelden en het geheel een melodieuzere lading gaven, ook hier verder geëxploreerd zijn, is ‘Unleashed Bastards’ over het algemeen een behoorlijke brok pure agressie geworden. En wie ben ik om daarover te klagen?

Door de combinatie van agressie en melodie (en een iets modernere aanpak) doet de sfeer van het album mij meer denken aan dat van Construction Of Evil’, gecombineerd met de agressie van ‘Revenge Of The Beast’, maar dan met de kwaliteiten die de band tegenwoordig bezit, wat vanzelfsprekend in betere songs heeft geresulteerd. Op instrumentaal en technisch niveau laat men weinig te wensen over en ook op vocaal gebied klinkt Freddy sterker dan ooit. Zijn stem doet nog altijd erg denken aan Schmier (Destruction) maar heeft ook die cleane agressie die bijvoorbeeld Devin Townsend in zijn Strapping Young Lad-dagen had. Alles bij elkaar hebben de heren een dozijn sterke songs afgeleverd met de snelle, woeste thrashers zoals ‘Total Rejection’, ‘Religion Live Fast’, ‘The Nightmare Continues’ en de eerdergenoemde opener als een aantal hoogtepunten. De rest van de songs doen daar gelukkig niet aan onder en zorgen dankzij hun veelzijdigheid er voor dat je constant bij de les blijft. Alles bij elkaar is ‘Unleashed Bastards’ een sterke thrasher geworden die de fans van zowel het ouder werk als de meer hedendaagse variant van het genre en (vooral) ‘The Teutonic Big 4’ en consoorten zeker zal aanspreken. En “last but not least”, het doet mij deugt om te horen dat de band na bijna 35 jaar nog altijd zo energiek en enthousiast klinkt, en dat de creativiteit nog lang niet uitgedroogd is.