Hank Erix - Nothing But Trouble

Hank Erix - Nothing But Trouble

Label : Rock N Growl Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Mensen die een beetje geïnteresseerd zijn in melodieuze hardrock kennen Hank Erix ongetwijfeld als de zanger van Houston, de Zweedse AOR band die maar niet door wil of kan breken. Hank is een uitstekende zanger, met zowel bereik als technische souplesse. Hij heeft een stem die perfect past bij de veelal gladde AOR zoals die vooral populair was in de jaren 80 en 90. Omdat Houston weer eens niets doet op het moment vond Erix het tijd om eens een solo album op te nemen. En zie hier, het album ‘Nothing But Trouble’ ligt voor mijn neus.

En drie keer raden waar de muziek van Hank Erix op lijkt. Ok, je mag nooit meer raden…. Hoewel, een kleine nuance: dit solo album van Erix is een tikkeltje heavier dan het werk van Houston. Gelukkig maar zou ik willen zeggen. En dus kunnen we genieten van een lekkere uptempo riff in ‘Turn To Darkness’, een track waarin prachtige vocalen van Erix hand in hand gaan met een uitstekende gitaarsolo maar ook met vrij storende elektronica én backing vocals. Maar zoals gezegd, gelukkig ontbreekt Ricky Hamilton (de songschrijver van Houston) op dit album en heeft Erix vooral met sologitarist Michael Palace een troefkaart in handen. Die man soleert erg soepel en ingenieus en hij zorgt daarmee dat soms vrij matige songs toch nog goed te verteren zijn. Ja, en vrij matige songs staan er toch wel weer de nodige op. Als deze man eens de vocalen voor zijn rekening kon nemen van songs van een stel echt goede songschrijvers dan zou hij pas echt goed tot zijn recht komen. Wel zijn complimenten op z’n plaats voor producer (en drummer!) Mats Ericsson want het album klinkt fantastisch. De zanglijnen, de gitaren, de (soms irritante) koortjes: het luistert heerlijk weg. Dat dan weer wel. Nou nog een paar vette songs en Hank Erix kan de revelatie worden die hij in potentie is.