Dead Sun - Soil’s Kingdom

Dead Sun - Soil’s Kingdom

Label : Iron Blood & Death Corporation | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : Voor diegenen die nog niet in het bezit zijn van de volledige discografie van Rogga Johansson, begin er ook maar niet meer aan. Tegen de tijd dat je de eerste tien binnen hebt, heeft hij er alweer vijf bij gedaan. Die man schrijft en neemt sneller op dan dat je tegenop kan luisteren. Dit keer wordt hij slechts bijgestaan door drummer Matthias Fiebig, maar de man heeft met alles, iedereen en hun moeder al samen gewerkt. Eigenlijk tel je in oldschool death metal pas mee als je met Rogga Johansson hebt samengewerkt, of in elk geval met iemand die dat ook heeft gedaan. Overigens is er ook een Amerikaanse Dead Sun, maar ja, om daar nou nog rekening mee te houden als je maar door, door en door wilt blijven gaan met muziek uitbrengen. De band heeft dan ook geen website, Facebookpagina of wat dan ook.

Deze release is overigens al van januari van dit jaar, dus het heeft opvallend lang geduurd voordat hij ons bereikte, maar goed, wachten doet smachten. Wederom is de spanning in de muziek hoog en de spirit goed. Elk nummer ademt de liefde voor ouderwetse death metal uit. De grunt is lekker goed te verstaan en complementair aan de muziek, waarvan het tempo overigens opvallend vaak laag ligt. Het heeft wel iets grappigs hoe Rogga zijn focus steeds weer verspreid, maar ik zou het toch niet bezwaarlijk vinden als hij zijn energie eens op één centraal project gooide en daar alle richtingen die hij nu opschiet in los laat. Maar wederom, eigenlijk zoals altijd bij hem, is het een plaat geworden waar niets op gebeurd wat je niet al duizenden keren eerder hebt gehoord, maar waar hij toch net even iets extra’s aan mee weet te geven. En dat is knap, als je permanent vol op alle clichés duikt.