Buried In A Womb - Epigenetic Vulnerabilities In Intrapersonal Failure

Label : Sepulchral Silence | Archiveer onder black metal

Release type: LP

Bart M. : Buried In A Womb is het eenmansproject van multi-muzikant Glasersfeld, een psuedonym voor de man die in 2006 besloot dat hij liever muziek maakt in zijn eentje dan in een band. Dit onder andere omdat zijn verlegenheid er voor zorgde dat hij zijn muzikale ideeën voor zich hield. Van die verlegenheid is in het geheel niks te merken als we Buried In A Womb luisteren. Het eerste album, 'Prenatal Suicide', zit boordevol klassieke black metal elementen en frisse, verrassende wendingen. Een aanrader, mocht je het nog niet kennen.

Op 'Epigenetic Vulnerabilities In Intrapersonal Failure', het tweede album, laat Buried In A Womb minder dan een jaar na het debuut horen nog steeds even hongerig, creatief en vooruitstrevend te zijn. We horen wederom die klassieke elementen, maar dit keer is alles nog rauwer en minder gepolijst en kunnen we naast die essentie van black metal ook duidelijk invloeden horen van death en thrash. Toch is zijn stijl duidelijk herkenbaar en ook al is het album hiermee doordrenkt, elk van de nummers heeft iets dat het anders maakt dan de rest, uniek. Het ene moment worden we in 'Gas Mask Nation' geconfronteerd met ijzingwekkende gitaren die kille, holle vista's oproepen, genoeg om elke ziel te dempen. Het andere moment worden we in 'Menschenmaterial' op een korte maar zeer wilde rit gezet met schrapende, smutsige bas, een machinegeweer aan drums en uiteenlopend geschreeuw van de gitaren. Dit is niet alleen een aanval op je trommelvliezen, maar een regelrechte oorlogsverklaring tegen het leven zelf.

Opbeurende titels als 'Blinded By Dopamine', 'The Rush Of Childlike Independence And Fateful Lies' en 'Dissociation Can't Save You' zijn de hoofdstukken van een wederom ninilistisch maar zeer actueel en waarachtig verhaal, waarmee de schrijver, een psychotherapeut, ons een blik gunt in de overeenkomsten tussen zijn denkwijze en die van zijn patiënten. Hij weet de knelpunten van onze falende maatschappij prachtig vorm te geven met zowel woord en muziek en het resultaat is dan ook een zeer intens en urgent klinkende plaat. Puur, rauw en gezichtsmeltend.