The Necromancers - Of Blood And Wine

The Necromancers - Of Blood And Wine

Label : Ripple Music | Archiveer onder doom metal

Cor : Met een zestal nummers denk je aan een korte tijdsduur van het album, maar wanneer de meeste nummers tussen de vijf en acht minuten klokken en twee over de tien minuten gaan, valt dat wel mee. Direct bij aanvang krijg je de indruk in een (erg goedkope) horror film te zitten. De band schijnt dan ook een voorliefde voor B-films, religie en mythologie te hebben. Een tip: deze muziek door goedkope autoluidsprekers is niet aan te bevelen. De eclectische mix van zeventigerjaren prog, doomy Black Sabbath tafereeltjes, Priest riffs en dissonant klinkende acid en psychedelica vergezeld van spookachtig aandoende melodramatische vocalen afgewisseld met kwaadaardig gebrul; dit is niet alledaagse kost. Is dit nu over de top of kan het nog net? Muzikaal zit het allemaal best goed in elkaar, maar ik merk dat ik er niet op ieder moment zo tegen kan. De eerste draaibeurt stond het plaatje me gewoon tegen en heb ik hem na drie nummers afgezet. De volgende dagen heb ik nog verschillende sessies met wisselde uitwerking gehad. Ondanks het theatrale karakter kunnen de meeste nummers nu tot het eind blijven staan en zelfs enige waardering oogsten, met het epische ‘Erzebeth’ (zie onderstaande YouTube link) waarin zo’n beetje alle ingrediënten van de band in een nummer zitten, en het sferische ‘Lust’ voorop. Slotnummer ‘The Gathering’ heb ik ondanks enkele expressieve dissonant klinkende gitaren die me aan The Drones deden denken, toch nog steeds niet in zijn geheel kunnen consumeren in één keer; nog maar een poosje de tijd geven dan?