Soulfly - Ritual

Soulfly - Ritual

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder speed / thrash metal

Patrick : Iets meer dan twintig jaar na hun debuut, is Soulfly nog steeds een volop gerespecteerde band in het genre en zijn hun albums 'Primitive', 'Prophecy' en 'Dark Ages' uitgegroeid tot ware klassiekers. Op de meest recente albums leek het vuur van Soulfly echter wat te doven; weet 'Ritual' dit tij te keren?

Met ‘Ritual’ komt de band met hun elfde album op de proppen. Bepaalde kenmerken en tradities, zoals het hebben van gasten op een album, de tribal invloeden (opener ‘Ritual’, einde ‘Blood On The Streets’), een instrumentale track met de titel naar de hoeveelheid albums van Soulfly en het eeuwige “un, dos, tres, quatre.” (‘Feedback!’), worden ook op dit nieuwe album probleemloos gehandhaafd. Zo komt Randy Blythe (Lamb of God) op ‘Dead Behind The Eyes’ en potje meebrullen, is Ross Dolan (Immolation) aanwezig op ‘Under Rapture’ en wordt het elfde album afgesloten met de instrumentale track ‘Soulfly XI’. Buiten de vele herkenbare punten in de muziek van Soulfly, zoals de scherpe riffs, de pakkende grooves en teksten die draaien om politieke en religieuze onderwerpen, klinkt de band op het nieuwe album toch even wat gretiger. Dit komt vooral tot uiting in het strakkere drumwerk van Zyon en de intensiteit van de vocalen van Max. Daarnaast liggen de intensiteit en snelheid er in de tracks (‘Ritual’, ‘The Summoning’, ‘Demonized’ en ‘Feedback!’) er weer flink op. Mogelijk dat producer Josh Wilbur (Lamb of God, Trivium) een duit in het zakje heeft gedaan qua geluid. Wat het ook moge zijn: het zorgt ervoor dat Soulfly een stuk overtuigender voor de dag komt.

‘Ritual’ is een typisch Soulfly album, maar dan wel eentje waarop de band net even wat hongeriger en gedreven klinkt en die net even krachtiger en overtuigender uitpakt dan de meest recente albums.