Slægt - The Wheel

Slægt - The Wheel

Label : Van Records | Archiveer onder black metal

Vera : In mei 2017 bezorgde het Deense Slægt ons de verrassing van de maand met het uitstekende album ’Domus Mysterium’. Dat was hun eerste album als viertal, nadat zanger/gitarist Oskar J. Frederiksen en drummer Adam ‘CC’ Nielssen in 2011 de band hadden opgericht. En de band is nu goed op dreef, want vlak na de release van vorig album begon men al te schrijven aan de opvolger, terwijl men ook op festivals als Copenhell en Roskilde kon spelen en in februari dit jaar toerde men door Europa met Venenum.

‘The Wheel’ is wederom opgenomen met producer Lasse Ballade in de Ballade studio en sluit mooi aan bij de voorganger. Het betekent dat de zwartgeblakerde roots van deze Denen uitbundig gekruid worden met allerlei invloeden uit klassieke heavy metal. Zo slagen ze er in om tegelijkertijd catchy en evil te zijn. De songs zijn wat minder lang dan voorheen, maar zijn voorzien van aangename breaks, veelal met kalme akoestische gitaren geornamenteerd. De jeugdige Sturm und Drang heeft plaats gemaakt voor een bredere visie en dat resulteert in sterke songs. Opener ‘Being Born (Is Going Blind)’ schiet los met snelle black metal furie en de grofkorrelige zang van Frederiksen. Maar plots is er een akoestisch fragment, gevolgd door verrukkelijke gitaarsolo’s. Pluimen op de hoed van leadgitarist Anders M. Jørgensen! ‘Masician’ begint zelfs met enorm melodieuze twingitaren die aan Thin Lizzy doen denken. Er wordt aanstekelijk gerockt, met pittige acceleratie incluis. Het gitaarspel heeft een warme vintage klank. Het vurige ‘Perfume And Steel’ is weer zo’n knaller, met beklijvend gesproken stuk. Ook in het vlotte ‘Citrinitas’ is er zo’n gesproken fragment, wat de muziek van Slægt tevens een occult tintje geeft. Heerlijk om de meeslepende solo’s aan het begin van ‘V.W.A.’ te horen, traag en slepend, maar weldra is er een woeste uitbarsting. Men voegt er een weemoedig, erg mooi tweede deel aan toe met tokkelende gitaren, roffels en prominente basloopjes. Om dan met snelle AC/DC noten te strooien in ‘Gauntlet Of Lovers’. De heldere gitaarklank geeft de muziek een opbeurend timbre en de energie knalt uit de boxen met vurige solo’s. In dit nummer en het lange afsluitende ‘The Wheel’ horen we gastmuzikant Felix Havstad Ziska op cello en viool. De mannen hadden beweerd dat er nog steeds ruimte tot verbetering was en dat hebben ze op ‘The Wheel’ helemaal waargemaakt!