Pyramaze - Melancholy Beast

Pyramaze - Melancholy Beast

Label : | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Het verhaal rondom de nieuwe Deense band Pyramaze begint rond de jaarwisseling van 2001 naar 2002 als de dan 24-jarige gitarist Michael Kammeyer zijn toenmalige band Damion verlaat om een nieuwe band te beginnen. Daar waar Damion nogal black metal gericht was, zou de nieuwe band Pyramaze zijn heil meer moeten zoeken in het melodieuze power metal genre. Bassist Nils Kvist en drummer Morten Gade zijn snel gevonden en wat later wordt ook een toetsenist aangetrokken in de persoon van Jonah Weingarten, een Amerikaan die Michael via internet heeft leren kennen.

Nu de band is vormgegeven kan het zware componistenwerk beginnen en dat leidt onder meer tot de negen nummers die te vinden zijn op dit debuut 'Melancholy Beast'. De eerste opnames worden gestuurd naar het Deense agentschap Intromental Management en die zorgen er mede voor dat ook een platenmaatschappij snel gevonden wordt. Intromental is ook degene die Michael ervan weten te overtuigen dat het beter is de zang, die tot op dat moment ook door Michael verzorgd werd, over te laten aan een echte professional. Die wordt gevonden in de persoon van superzanger Lance King, die zijn stem reeds heeft laten horen op releases van onder andere Balance Of Power, Mattson en Gemini.

En heeft dit alles nu het gewenste hoge niveau opgeleverd? Jazeker, want ondanks het feit dat Pyramaze zich begeeft in het reeds overvolle melodieuze power metal genre hebben we hier te maken met een band die duidelijk boven het maaiveld uitsteekt. De redenen hiervoor zijn vrij duidelijk: ten eerste heeft men met de reeds gememoreerde Lance King natuurlijk een geweldige zanger die het materiaal in dit genre tot in de puntjes beheerst. Ten tweede is de productie van een behoorlijk hoog niveau, wat behoorlijk bijdraagt in het luistergenot. En ten derde is het songmateriaal van Pyramaze stukken beter als het gemiddelde van wat heden ten dage door de bands in het genre uitgebracht wordt.

Invloeden van bands als Kamelot, Helloween en zelfs Iron Maiden zijn terug te vinden in de negen nummers op deze 'Melancholy Beast'. Luister maar eens naar opener 'Sleepy Hollow' en 'Mighty Abyss'. Beste nummer is voor mij de power ballade 'Until We Fade Away'. Origineel is de band niet te noemen, maar wie is dat wel tegenwoordig? Als je op zoek bent naar een goede nieuwe band in dit genre, is Pyramaze een goede keus.