Leader Of Down - Cascade Into Chaos

Leader Of Down - Cascade Into Chaos

Label : Cleopatra Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Leader Of Down is het geesteskind van ex-Motörhead gitarist Würzel en bassist Tim Atkinson, die net na de oprichting van de band in 2008 zich opsloten in een oefenruimte in Londen om daar de voorbereidingen te treffen voor het opnemen van hun debuutalbum. Gedurende dat proces werd drummer Steve Clarke (ex-Fastway) aan de line-up toegevoegd en gedrieën werden de voorbereidingen voor dit ‘Cascade Into Chaos’ album voortgezet.

De link met Motörhead wordt flink versterkt door het feit dat Lemmy op een tweetal nummers de vocalen verzorgd en ook vanwege de bijdrage van “Fast” Eddie Clarke op twee songs. Naast deze grootheden hebben onder andere Withfield Crane (Ugly Kid Joe), Phil Campbell (ook al ex-Motörhead) en Cliff Evans (Tank) ook een gastrol gekregen op deze plaat. Na de tragische dood van Würzel in 2011 besloot de rest van de band het album af te maken en deze wordt dan nu uiteindelijk op de markt gebracht via het Cleopatra label.

Met zoveel medewerking van ex-Motörhead leden is het niet geheel vreemd dat de muziek van Leader Of Down erg veel weg heeft van deze Britse band en dat is absoluut niet verkeerd, zeker niet als het op deze manier uitgevoerd wordt. Opener ‘Paradise Turned Into Dust’, met Lemmy op zang, opent erg sterk en ook nummers zoals ‘Snakebite’, ‘Feel Good’ en het eveneens door Lemmy gezongen ‘Laugh At The Devil’ weten bij mij de juiste snaar te raken. Dit eerbetoon aan Würzel en alle andere gevallen Motörhead helden is dan ook zeker de moeite van het uitproberen waard, maar het dient wel te worden gezegd dat het niveau van het grote voorbeeld zeker niet geëvenaard wordt. Dat neemt echter niet weg dat deze debuutplaat ‘Cascade Into Chaos’ lekker wegluistert en daarom ook als een prettige, maar zeker niet wereldschokkende release gezien kan worden.