Helsott - Slaves And Gods

Helsott - Slaves And Gods

Label : M-Theory Audio | Archiveer onder black metal

Jori : Helsott is een pagan metal groep uit de VS en voor hun tweede album ‘Slaves And Gods’ hebben ze gekozen voor een Egyptisch thema. Op de mooie hoes prijkt een Pyramide en op het intro horen we oosterse klanken. Hoewel ik dan nog vermoed met power metal te maken te hebben, maken een flink gruntsalvo en de typische laag gestemde gitaren abrupt een eind aan dat vermoeden. De cd opent met het titelnummer en helaas lijkt het wel alsof de band hier per ongeluk een demo versie op het album heeft gezet. Het nummer staat bol van de timingfouten en de productie is gewoonweg ruk.

Bij wijze van tovenarij zijn die problemen bij nummer twee ineens opgelost en het is hier dat ik enigszins onder de indruk raak van de muziek van Helsott. Dat is ook vanwege de nieuw gevonden afwisseling tussen grunts en cleane vocalen, wat ik altijd de kracht vind van pagan metal. Bij ‘Winter Smells Like Death’ horen we ineens een bekend stemgeluid, Masha van Arkona, een van de vele gastmuzikanten op dit album. Maast Masha kunnen we onder andere Damnagoras van Elvenking horen en ook ons eigen Kevin Storm (Heidevolk). Jammer dat het deel van Damna, ‘Eye Of The Past’ weer net een stuk slechte ballad is waarop ook de nog altijd niet beste productie parten speelt. Intussen zitten we bij nummer vijf en dan hebben we het beste deel van de cd wel gehad. De laatste nummers zijn namelijk gewoon springerige idioterie á la trollenmetal danwel vreselijk afgezaagd. En als afsluiter is er nog een oorbloedende cover opgenomen.

Helsott heeft een paar leuke ideeën, maar is na het schrijven van drie of vier goede stukken muziek iets te haastig te werk gegaan om het album vol te krijgen. Heren, de volgende keer verwacht ik een cd zonder rampzalige fillers! Met meer nummers als ‘The Cowards Curse’ en ‘Winter Smells Like Death’.