Helrunar - Vanitas Vanitatvm

Helrunar - Vanitas Vanitatvm

Label : Lupus Lounge | Archiveer onder black metal

Vera : Helrunar behoort tot de meest eclectische black metal bands uit Duitsland. Het gaat hier immers om het ‘project’ van zanger/tekstdichter Marcel ‘Skald Draugir’ Dreckmann en multi-instrumentalist/componist Sebastian ‘Alsvartr’ Körkemeier uit Münster en sinds 2001 bieden ze ons een welhaast culturele verheven vorm van het zwartgeblakerde genre. Nadat drie jaar geleden het fantastische ’Niederkunfft’ op de wereld los gelaten werd, is het nu tijd om hun volgende studioalbum ‘Vanitas Vanitatvm’ te leren kennen.

Was ‘Niederkunfft’ een album dat naast black metal ook veel andere genres (death, doom en thrash) infiltreerde in de songs, dan neigt ‘Vanitas Vanitatvm’ terug eerder naar de blackened roots. Dat betekent echter niet dat er minder afwisseling of diepgang is. De albumtitel verwijst naar een werk van de dichter Andreas Gryphius uit de 17e eeuw dat beweert dat alles om ijdelheid draait en deze zienswijze wordt gereflecteerd op ons huidig bestaan. Narcisme is niet vreemd aan onze tijd (denk maar aan het succes van ‘selfies’), maar de Duitse teksten gaan veel breder: van Homerus’ ‘Odyssey’ tot de Bijbel en veel meer. Kortom, je wordt onderwezen terwijl je luistert. Traditiegetrouw werd het album opgenomen met Markus Stock (Empyrium, The Vision Bleak) en blijven we verbaasd hoe Helrunar enerzijds heftig en ruw kan zijn, maar anderzijds zoveel verfijning aan de dag kan leggen. Het album leidt ons de Helrunar wereld binnen met weemoedige vioolklanken. Maar weldra valt ‘Saturnus’ episch uit met afgemeten riffs en prachtige gitaaraccenten. Het wordt heftig met snelle black en knekelstem, maar de titel wordt opzwepend gescandeerd. ‘Lotophagoi’ blijft bars en opdonderend, de Duitse taal draagt bij aan deze grimmigheid.

Toch zijn er in elke songs oorstrelende akoestische passages, en veelal ook ernstig gesproken passages. Hoe men naar het einde toe in crescendo gaat en de gitaren toch een uitwaaierend timbre hebben, dat is zo geniaal aan Helrunar. ‘Blutmond’ laat geen spaander heel, maar ‘Da Brachen Aus Böse Blattern, Am Menschen Und Am Vieh’ imponeert met melancholieke gitaren. Traag schrijdt het nummer voort met een rustig gesproken stuk. De melodieuze gitaarpartijen gaan over in ruwere fragmenten, zodat ook dit einde stuwend en krachtig is. Na het semiakoestische, instrumentale titelnummer gooit ‘In Eis Und Nacht’ weer alle remmen los (mooie solo). Heel anders is het ingetogen ‘Nachzehrer’. Dit is ware voordrachtkunst, echter wel met een onderhuidse spanning (vrij dreigend) die rillingen over je rug laat lopen. Wat een prachtnummer! ‘Als Die Welt Zur Nacht Zich Wandt’ trekt weer de kaart van uitermate heftigheid, maar zelfs in die songs is te merken dat de gitaarsolo’s een zekere verhevenheid vertonen en er zijn tal van instrumentale verrassingen (zoals hier het basintermezzo). Hoe Helrunar telkens de aandacht blijft vasthouden door te werken met spannende contrasten, wordt volop geïllustreerd in het bijna tien minuten durende ‘Necropolis’. Sfeervol wordt er geëindigd met een knap vioolstuk, gespeeld door Arní van Arstiðir Lífsins, want we mogen natuurlijk niet vergeten dat deze band nauwe banden heeft met Helrunar. ‘Vanitas Vanitatvm’ is een nieuw meesterwerk in het post black metal genre waar men genreoverschrijdend bezig is. Momenteel op tournee met Empyrium en Sun Of The Sleepless!