Darkness - First Class Violence

Darkness - First Class Violence

Label : Massacre | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Met ‘The Gasoline Solution’ kwamen de Teutoonse thrashers van Darkness twee jaar geleden met een ontzettend sterke comeback album, die maar liefst 27 jaar na hun (mijn inziens iets minder sterke) laatste langspeler, ‘Conclusion & Revival’, verscheen. Met sterke composities en een ouderwetse sound en spirit zette de band zich wat mij betreft weer volledig op de kaart. Daarnaast werd de ook de band’s cultstatus daarmee verdedigd en kon Darkness aan haar tweede jeugd beginnen.

Deze maand komen de heren met de opvolger, met de zeer veelbelovende titel, ‘First Class Violence’. Zodra men na de intro uitbarst met ‘Low Velocity Blood Splatter’ krijgen we precies dat. Dit is wederom onvervalste thrash die duidelijk in de 80s geworteld is. Wat echter opvalt is dat men hun traditionele sound een modernere draai heeft gegeven. Het geheel klinkt iets zwaarder en groovet meer dan wat we van de mannen gewend zijn en er is meer oog voor melodie. Alles bij elkaar is ‘First Class Violence’ een meer hedendaagse plaat dan diens voorganger, maar zeker ook veelzijdiger. Gelukkig heeft ouderwetse thrash hier nog altijd de bovenhand en heeft men dat alles bovendien niet ten koste van de snelheid, de agressie en vooral de intensiteit laten gaan. De nekspieren worden dan ook van begin tot eind behoorlijk aan het werk gezet. Maar of het nou ouderwets of modern klinkt, de heren hebben wederom een echte thrasher afgeleverd en zwakke songs zijn hier niet te vinden. Een song wat een extra vermelding verdient is het snelle en verwoestende Sodom-achtige ultra-thrasher ‘Zuetan’ met vocale gastbijdrages van – u raadt het al – Sodom’s Tom Angelripper en Ventor van Kreator.

Puur muzikaal en technisch gezien is dit absoluut de band’s’ sterkste album tot nu toe en ook op geluidstechnisch niveau laat het album niks te wensen over. Toch heeft men het magnifieke ‘The Gasoline Solution’, waarop vooral ouderwetse, traditionele thrash zegevierde, voor mij niet overtroffen. En dat heeft alleen te maken met het feit dat de scherpere sound, het rechttoe rechtaan aanpak en het ouderwetse over algemeen mij veel meer aanspreekt. En dat verandert niks aan het feit dat we hier een sterke thrasher hebben die fans van het oud werk en fans van (Duitse) thrash metal en bands zoals Sodom, Destruction, Kreator, Violent Force, Necronomicon, Assassin en consoorten absoluut zal aanspreken.