Aeternus - Heathen

Aeternus - Heathen

Label : Dark Essence Records | Archiveer onder black metal

Vera : Voor een haastklus kan je bij Aeternus nooit terecht. De Noorse band met Ares als spilfiguur was weliswaar al een naam die in de jaren negentig over de tongen ging (in de underground scène), maar na ’HeXaeon’ in 2006 verdwenen ze lang uit de schijnwerpers. Men kan ’…And The Seventh His Soul Detesteth’ uit 2013 als een geslaagde comeback beschouwen, maar nu zijn we intussen weeral vijf jaar later.

Maar het achtste album ‘Heathen’ is klaar! Net zo fijn dat dit gebeurt wanneer de black/death metal kracht in één moeite het 25-jarig bestaan kan vieren. Begonnen als black metal trio, begon men later meer en meer death metal invloeden in de muziek aan te wenden. Heden ten dage is dat nog steeds zo, al is de uitstraling en muziek toch wel eerder zwartgeblakerd. De stoere grom van Ares, ja dat is een doodsgrunt, maar de muziek bevat tal van elementen uit minder extreme genres. Vooral de knappe gitaarsolo’s zijn een voorbeeld van het gevoel laten spreken. Met Herbrand Larsen (ex-Enslaved) achter de knoppen valt er trouwens niets af te dingen op de klank van de zeven nieuwe composities. Neem de binnenkomer ‘Hedning’, in de Noorse taal gegromd en dus net wat stugger. Ware het niet dat de kalme akoestische gitaren in het begin en de prachtige melodieuze solo’s op het einde de mediumtempo barsheid enigszins sublimeren. ‘The Sword Of Retribution’ vangt snel aan, vertraagt en kent een slepend verloop met langgerekte vocalen. Het is in feite dikwijls slepende muziek, met laaggestemde gitaren en beschouwende, edoch ruwe zang. Maar in ‘Conjuring Of The Gentiles’ trekt een morbide gesproken passage en mooie rustieke gitaarklanken wel degelijk onze aandacht. Na het heftige ‘The Significance Of Iblis’ is het volgende nummer dan weer strak en to the point. Zo ook de single ‘Boudica’, terwijl afsluiter ‘Illa Mayyit’ nog even stoeit met oosterse invloeden. Variatie troef al blijft de kerngedachte slepende dark metal in al zijn facetten en daar is zeker niets mis mee. Ares wordt trouwens bijgestaan door drummer Phobos (de half Griekse Gravdal trommelaar) en bassist Eld (frontman Krakow). We dwalen rond met genoegen in de Bergen scène.