Revocation - The Outer Ones

Revocation - The Outer Ones

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Job : Het is tijd voor de nieuwe van Revocation, de thrash/death band uit Boston die twee jaar terug heel de scene kapot hebben gemaakt met ‘Great is Our Sin’! De band onder leiding van zanger/gitarist Dave Davidson beukt er al een tijdje op los en blijven altijd bezig; dit is alweer de zevende plaat in de krappe tien jaar dat de band muziek uitbrengt. Zorgt dat achterlijke werkethos voor een daling in kwaliteit? Nee, zeker niet, en nieuwe plaat ‘The Outer Ones’ laat (net zoals eerder deze maand bij Aborted) een Revocation horen dat nog meer durft, nog beter weet wat goed werkt en de band zet daardoor een ij-zer-sterke plaat neer.

Opener ‘Of Unworldly Origin’ toont een Revocation op z’n thrashy kant, met hier en daar een death riff. Dit is materiaal dat we gewend zijn van de band en had niet misstaan op ‘Chaos of Forms’ uit 2011. Vrijwel gelijk daarna krijgen we echter al vernieuwing voorgeschoteld: ‘That Which Consumes All Things’ geeft ons onvervalste black metal (afgewisseld natuurlijk met stereotypische dissonante riffs) en de extreem ranzige solo’s zijn natuurlijk weer van de partij. Het is lang geleden dat ik zulk fantastisch geschreven solo’s heb gehoord (matter of fact, waarschijnlijk was de laatste keer op Revocation’s vorige!).

De nummers zijn ook wat aan de langere kant en bevatten daardoor meer twists en turns. Eerdergenoemde ‘That Which Consumes All Things’, ‘Fathomless Catacombs’ (wat niet had misstaan op ‘Deathless’) en ‘Vanitas’ zijn goede voorbeelden van dynamische songs die van kant naar kant weten te schieten zonder ongefocust te klinken. Ook zijn de vocalen van main dude Dave Davidson keer op keer beter en nu zijn ze op een punt waar ik me afvraag of er nog vooruitgang te boeken is – zijn growls zijn gemeend, heftig en precies wat de muziek nodig heeft. Het feit dat hij fysiek zijn bek open weet te trekken tijdens de debiel technische riffs laten we maar even buiten beschouwing...

‘The Outer Ones’ is een plaat geworden die de standaard voor kwalitatief goede death/thrash hoger legt, zoals de band dat met elke plaat lijkt te willen doen. Het is een plaat die niet altijd makkelijk door te komen is vanwege het vele technisch vernuft, maar daardoor ook een plaat die de luisteraar beloont met een hoop te ontdekken. ‘Great is Our Sin’ was toegankelijker en makkelijker te behappen, deze plaat is een stukkie harder en neigt vooral meer de death kant op. Inhoudelijk zijn ze vergelijkbaar en is de kwaliteit van beide platen van ongekend niveau. ‘The Outer Ones’ hoef je in ieder geval niet te laten liggen!