Stone Leaders - Stone Leaders

Stone Leaders - Stone Leaders

Label : Vanity Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : John Macaluso is een naam die mij helemaal niets zegt en toch heeft de man een interessante CV. Zijn carrière begon in de late jaren tachtig bij heavy metal bands Powermad, TNT en Riot, zeker niet de kleinste bands! Ergens begin jaren negentig stapte Macaluso over op progressieve metal en startte de band ARK, waar onder anderen ook Jorn Lande aan mee deed. Zijn CV gaat echter nog veel verder, zo speelde hij onder meer drums bij Yngwie Malmsteen, James LaBrie (Dream Theater), Vitalij Kuprij en Michael Romeo (Symphony X), daarnaast verving hij Symphony X Drummer Jason Rullo bij een tour toen deze geblesseerd was. Een indrukwekkende lijst kan ik wel zeggen, en deze lijst wordt dit jaar uitgebreid met zij nieuwste band Stone Leaders, een samenwerking tussen Macaluso en de drie Kroatische muzikanten Marko Karacic, Ivan Mihaljevic, Dino Jelusic (Trans Siberan Orchestra), die hij tijdens een drum kliniek in Zagreb, Kroatië heeft ontmoet.

Volgens de bijgeleverde documentatie werden de liedjes geschreven door Macaluso, wat zoveel betekend dat als hij een idee had hij daar de drumtracks van opnam en dat naar de rest van de band stuurde voor de invulling. Dit lijkt mij een vrij vreemde manier van liedjes schrijven maar naar eigen zeggen is op diezelfde wijze ‘Burn The Sun’ van ARK geschreven, een van mijn favoriete albums. En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik tijdens het luisteren van ‘Stone Leaders’ een aantal keren aan ARK moest denken omdat het er bij vlagen wel op lijkt. In ieder geval kan ik vaststellen dat het instrumentaal niet ten onder doet aan de eerder genoemde acts, de ene na de andere indrukwekkende partij vliegt voorbij, gitaar, keyboards, drums, allen even indrukwekkend. Soms gaat het nog wel eens fout bij de vocalen maar ook zanger Dino Jelusic weet te overtuigen en doet mij een beetje denken aan Jorn Lande, jaloersmakend goed. Echter, je kan de allerbeste muzikanten ter wereld samen een album laten opnemen maar dat betekent nog niet dat het ook een fantastisch album wordt. Hoe is dat in het geval van Stone Leaders?

Laat ik in ieder geval duidelijk zijn en zeggen dat het album absoluut niet slecht is, eigenlijk best wel goed, maar toch kom ik er niet helemaal lekker in. Ik kan niet goed uitleggen waar dat nou precies door komt, maar ik mis niet dat ene kleine beetje om het echt een top plaat te maken. Ik zou wel benieuwd zijn naar een album van deze heren waar ze volledig gezamenlijk het album schrijven, misschien dat het toch wat te lastig is om slechtsop basis van een drumpartij een pakkende plaat te schrijven. Hoe dan ook, het album is absoluut beter dan de gemiddelde progressieve metal plaat die wordt uitgebracht en verdient daarom ook een mooie score. Fans van ARK kan ik ook zeker aanbevelen naar deze plaat te luisteren, het geluid op de plaat zal enigszins herkenbaar zijn.