Earthless - From The West

Earthless - From The West

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : Twee platen in een half jaar, ineens gaat het hard bij Earthless. Na het in vele opzichten grensverleggende album ‘Black Heaven’ (Echte liedjes! Met vocalen!!) is het nu tijd om te horen hoe de ommezwaai uitpakt in Earthless’ natuurlijke habitat: de live show. ‘From The West’, release nummer twee op Nuclear Blast, is dus een live album. Verkrijgbaar in verschillende smaken (vinyl, cd en download) met steeds een andere tracklist, waarbij de nadruk ligt op de songs van ‘Black Heaven’. Als we de cd-versie als uitgangspunt nemen dan zijn vier van de zeven songs afkomstig van dat album. Tel daarbij op een aparte cover van het Led Zeppelin nummer ‘Communication Breakdown’ (de vormgeving van ‘From The West’ is bovendien geïnspireerd door een bekende Led Zeppelin bootleg) en twee lange instrumentale tracks uit het recente verleden (‘Acid Crusher’ van de split met Harsh Toke en ‘Uluru Rock’ van ‘From The Ages’ uit 2013) die samen meer dan de helft van het album vormen en we hebben een album van meer dan een uur ongegeneerd soleren en riffen. Met op geselecteerde momenten zang, dat kan niet vaak genoeg herhaald worden.

‘From The West’ is opgenomen in de Great American Music Hall in San Francisco op 1 maart van dit jaar, net voordat ‘Black Heaven’ uitkwam. Met een capaciteit van nog geen 500 man is het een relatief kleine zaal, maar voor Earthless maakt dat niet uit. Zoals al meerdere keren in Nederland, onder andere op het Roadburn festival, te zien was gaat het dak er bij ieder Earthless concert af. Ook bij deze opname volgt het trio het gekende, succesvol gebleken recept: een oerdegelijke, snaarstrakke ritmesectie en een continue solerende gitarist. Het resultaat lijkt nog het meest op de muzikale vertaling van het abstract expressionisme van schilders als Jackson Pollock: grote doeken die op een ogenschijnlijk wilde en ongecontroleerde wijze worden gevuld met kleuren en willekeurige vormen. Bij nadere beschouwing blijkt er wel degelijk nagedacht te zijn over de compositie en is de chaos lang niet zo chaotisch als hij in eerste instantie lijkt. Bij Earthless gaat dit vooral op bij de lange nummers ‘Uluru Rock’ en ‘Acid Crusher’. ‘Acid Crusher’ wordt hier voor de eerste en vooralsnog enige keer live gespeeld en is een schoolvoorbeeld van de lange Earthless song: zorgvuldig aftastend beginnen en dan langzaam maar zeker opbouwen naar steeds uitzinnigere en grotere hoogten. Drummer Mario Rubalcaba en bassist Mike Eginton werken onverstoorbaar aan een fundament dat sterk genoeg is voor twee Empire State Buildings, zich af en toe een syncope of een extra roffeltje veroorlovend. Terwijl het basisritme zich als een krautrock mantra tussen je oren nestelt, druipt als een vloeistofdia het van de flangers, reverbs, delays, distortion, fuzz en wahwah bolstaande gitaargeluid van Isaiah Mitchell overal tussendoor.

Dit is een uitgesproken smaak die niet iedereen even makkelijk zal verteren. Om even bij de moderne kunst te blijven: mensen willen vaak ook zien wat het voorstelt. Daarom zal het nieuwe materiaal van ‘Black Heaven’ voor velen een uitkomst zijn. Het aantal mensen dat blij wordt van meanderende, freeform songs van twintig minuten is nu eenmaal kleiner dan het aantal dat houdt van songs met een kop en een eind. En een duidelijke structuur ertussenin. Het voorheen ondenkbaar korte – want minder dan twee minuten durend - ‘Volt Rush’ is een goed voorbeeld van het nieuwe Earthless. Punky classic rock (ja, dat klinkt tegenstrijdig, maar het is echt zo) met pakkende riffs. De overige nieuwe songs laten een Earthless horen dat klinkt als een 21e eeuwse versie van Cream en daardoor volkomen anders dan het brute nonstop geweld dat anderhalf uur lang klinkt op de legendarische live-dubbelaar ‘Live At Roadburn’ uit 2008.

Voor wie de band het afgelopen jaar heeft zien spelen, bijvoorbeeld op Roadburn 2018, is ‘From The West’ een feest van herkenning. Vergelijkbare setlist, vergelijkbare uitvoering. Al blijft Earthless een band die je live moet ondergaan, ‘From The West’ is een goed alternatief voor een ieder die er om wat voor reden dan ook niet bij kon zijn.