Ace Frehley - Spaceman

Ace Frehley - Spaceman

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder hardrock / aor

Richard V. : Voormalig Kiss gitarist Ace Frehley was op zoek naar een titel voor zijn nieuwe soloalbum. Zijn oude bandgenoot Gene Simmons stelde voor om het album ‘Spaceman’ te noemen, naar de bijnaam die Frehley in Kiss had en zo geschiedde. Die simpele titel reflecteert de inhoud prima want de nummers op dit album zijn veel te simpel.

Simmons kwam niet alleen met de titel op de proppen, maar schreef ook mee aan twee nummers, namelijk ‘Without You I’m Nothing’ dat het album opent en ‘Your Wish Is My Command.’ Het meezingbare refrein van laatstgenoemde draagt onmiskenbaar de handtekening van The Demon. Zoals wel vaker bij Frehley is de muziek rechttoe-rechtaan. Soms pakt dat goed uit, maar ditmaal niet. Op een album als ‘Anomaly’ stonden heel wat sterke nummers, maar die zijn op ‘Spaceman’ ver te zoeken. De composities zijn van een onvoorstelbare simpelheid zoals de single ‘Rockin’ With The Boys’. Voeg daarbij de vlakke zang en het recept voor een teleurstellend album is compleet.

Na nietszeggende nummers als ‘Pursuit Of Rock and Roll’ en het opbeurende ‘I Wanna Go Back’ verlang je toch terug naar de energie van nummers als ‘Rip It Out’ en ‘Speeding Back To My Baby’. Het is knap dat Frehley met zijn alcoholverleden veertig jaar na zijn solodebuut nog steeds platen maakt, maar buiten de fanatieke Kiss fanschare zal niemand hier warm of koud van worden. Op ‘Mission To Mars’ gaat het tempo een beetje omhoog, horen we eindelijk wat energie en een typische Frehley solo. Dat nummer leert dat Frehley nog niet helemaal uitgeblust is. Het opgelaaide enthousiasme ebt bij het saaie ‘Off My Back’ echter meteen weer weg. Het instrumentale slotnummer, de rode draad die door al zijn soloalbums loopt, levert ditmaal een aardig instrumentaal nummer op in de vorm van ‘Quantum Flux.’

Als voormalig Kiss fan (met Ace als favoriet bandlid), spijt het me om te moeten constateren dat ‘Spaceman’ gewoon een matig album is dat dankzij enkele goede nummers en solo’s met moeite een zes min haalt.