Carnival In Coal - Fear Not Carnival In Coal

Label : Season Of Mist | Archiveer onder

Horst : Een van de meest merkwaardige bandjes die er op deze aardkloot rondwandelen is zonder enige twijfel het Franse Carnival In Coal. Twee jaar geleden wisten ze me te verbazen met het album 'French Can Can', waarop ze menig popklassieker op onnavolgbare wijze wisten te coveren op een absurde manier, met als onbetwist hoogtepunt hun Salsa versie van Pantera's 'Fucking Hostile', maar ook een verblackmetalde versie van de Dance classic 'Maniac' (uit de film 'Flashdance') mocht er wezen. Welnu, ze zijn weer terug, en nu met een album getiteld 'Fear Not'. Voor zover ik kan overzien zijn het deze keer nummers uit eigen pen, maar het klinkt nog steeds absurd, en in vergelijking met 'French Can Can' een stuk ontoegankelijker, omdat je toch een stukje herkenning mist. De muziek van deze Franse heren is namelijk een soort Zappa meets Morbid Angel meets Mr.Bungle. Vreemd? Jazeker, maar daarom niet minder interessant, want als je er even de tijd voor neemt ontdek je dat de negen nummers op deze CD bijzonder leuk in elkaar zitten. Neem bijvoorbeeld 'Exit Upon Void', binnen 7 minuten krijg je stijlen als Gothic, Black, Death, Darkwave en Celtic naar je hoofd geslingerd, en het klinkt ook nog. Ook een absurd toppertje is de openingstrack 'Yes, We Have No Bananas', waar een orkaan van Black Metal subtiel wordt afgewisseld met Latijns-Amerikaanse dansritmes (inclusief de blazers sectie). En zo weet de band de nietsvermoedende luisteraar bij elk nummer wel op het verkeerde been te zetten, en loopt het altijd weer anders af dan je denkt. Dit is duidelijk geen plaat voor beginners, mensen met oogkleppen, of nerveus aangelegde types. Mocht jij daarintegen wel trek hebben in een uitdaging en een uitgebreide luistersessie niet schuwen, doe jezelf dan een lol, en duik in deze muzikale gekte. Ik ben er zelf nog niet achter of dit gewoon goed of ronduit geniaal is, maar vermoedelijk zal dit schijfje nog vaak z'n rondjes draaien hier.