Rise Of The Northstar - The Legacy Of Shi

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder different metal

Koen W. : De Franse samoerai zijn terug en hun katana is scherper geslepen als ooit. De band heeft na het verschijnen van hun debuut ‘Welcame’ intensief getourd. Hun overtuigend podium présence slaagde er telkens in het publiek uitzinnig te maken. Dat gevoel wordt helemaal weergeven op ‘The Rise Of Shi’.

De bandleden zijn hevige manga adepten. Dat Japanse aspect wordt nu verhaald over het leven van de samoerai Shi die herboren wordt in een hedendaagse man en zijn strijd verderzet tegen het kwade. Die hevige crossover thrash en rap metal van het debuut zijn nog steeds alom aanwezig. Toch is de band voorbij hun grenzen gegaan en dat onder het toeziende oog van niemand minder als Joe Duplantier die het album mee produceerde. In ‘The Awakening’ hoor je na de intro stevige hardcore riffs en ritmes geflankeerd door de waanzinnig schreeuwende en boze zang van Vithia. Het nummer wordt opgevolgd door ‘Here Comes The Boom’. Een stevig en hard crossover hardcore rap metal nummer met een ritme dat je bij de keel grijpt en een refrein dat je nooit meer vergeet. Vergelijk het gerust met de eerste keer dat ‘Killing In The Name Of’ van Rage Against The Machine door je boxen galmde. En het is toch al een tijdje geleden dat er zo boze rap zang met massieve riffs te horen zijn zoals in ‘Nekketsu’. Hier wordt het duidelijk dat de band perfect weet hoe ze een publiek helemaal moet opzwepen en gek laten worden.
Op ‘Teenage Rage’ durft Vithia durft het aan om te rappen in het Frans en werden er stukken hiphop in verwerkt. Denk nu niet dat dit het tempo naar beneden brengt want ‘This Is Crossover’ en ‘All For One’ worden zo genadeloos hard en agressief gespeeld dat het duidelijk is dat een echte samoerai geen greintje genade vertoond voor de vijand. Rise Of The Northstar heeft alles in zich om binnen een paar jaar uit te groeien tot een ware publiekstrekker op menig festival.