Outer Heaven - Realms Of Eternal Decay

Outer Heaven - Realms Of Eternal Decay

Label : Relapse | Archiveer onder death metal / grindcore

Wilco : Geloof het of niet, maar de herfst komt er weer aan. Tijd voor pleurisweer en de daarmee gepaard gaande huiselijke gezelligheid. Of, huiselijk geweld, zoals u belieft. Of u nu rond de tafel een potje UNO speelt of geen aanleiding hebt tot het plegen van huiselijk geweld; een bord snert hoort er altijd bij. Snert, dat was het eerste gerecht waar ik aan moest denken bij het beluisteren van dit Amerikaanse album. Je weet wel, zo’n grote pan groene smurrie waar je waarlijk geen sjoege van hebt wat er in zit en waarvan je hoopt dat je lieve moedertje de ingrediënten nooit aan je zal verklappen, want dan is de honger over.

Dit album klinkt alsof zo’n pan soep ongenadig op de pas gepoetste vloer van de keuken dendert. En als de geluiden die je innerlijke leidingen maken als je er te veel van hebt gegeten. De liefhebber van zogenaamde stofzuiger, blubber death metal zoals Iniquity, Disembowelment etc weten nu al lang genoeg. Toch is het niet alleen maar een aaneenschakeling van gore geluiden, begeleid door waanzinnige gitaren en nog lijpere drums. Dat is wel het hoofd ingrediënt van deze soep, maar gelukkig zit er iets meer in. Iets, niet zo gek veel. Zo heel af en toe hoor ik een aardige lead en soms zelfs een solo. De vocalen beperken zich tot een onverstaanbaar gegrom en gebrul en daar zit nu juist het grote kritiekpunt. Buiten het feit dat de vocalen een geen enkele vorm van afwisseling kennen qua geluid zit er ook totaal geen structuur, melodie of emotie (wat? Hahaha!) in. Inderdaad, dit is zo’n band die helemaal geen teksten nodig heeft. Ondanks het goede geluid en de juiste beheersing van de instrumenten is dit niet aan mij besteed. Ik denk dat de liefhebber van dit genre dat anders over denkt overigens.