Skies Turn Black - No Place Like Home

Skies Turn Black - No Place Like Home

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Koen W. : Deze jongens uit het noorden van Groot-Brittannië komen hier met hun debuut, getiteld ‘No Place Like Home’. Dit album leunt tegen een duur van een uur aan maar het verveelt nergens. De band zoekt het voornamelijk in de klassieke power en speed metal richting welke echter wel in een modern jasje gestoken is waardoor je een fris geluid krijgt. Het intro ‘Before The Storm’ is al zeker het vermelden waard vanwege de mooie klassieke compositie die het is. Het eerste echte nummer, ‘A World About To Flood’, klinkt als een catchy stuk metalcore met heel wat punkrock en metal elementen erin verwerkt. Het is vooral de krachtige en zuivere stem van een Jamie Jordan die opvalt. Eventjes verder wordt dat genre veranderd en hoor je op ‘The Sickness And The Cure’ heel wat melodie erin en gaat het meer de speed en power metal kant uit. ‘This Too Shall Pass’ laat een leuk ritme horen en gaat heel wat fans van de meer alternatieve rock zeker kunnen bekoren. Vooral die prestaties van Jordan vallen hier alweer op. Hij kan duidelijk heel wat kracht en emoties in zijn stem steken. Dat een band als Avenged Sevenfold ook als een voorbeeld kan vernoemd worden, hoor je in ‘No Place Like Home’. Die melodieuze gitaarsolo waarmee het nummer aanvangt kon zo op een album van Avenged staan. Soms gaat het er ook wel wat steviger aan toe. Op ‘Pearly Gates’ en de lange afsluiter ‘Revolution’ hoor je stevige stukken metalcore gebrul die op het randje af zelfs gegrunt worden. Dat is dan ook wat in de tegenstelling met de semi ballads ‘Running With the Wind’ of de brave ballad ‘Never Again’. Niet dat ze gaan vervelen, maar die drive is er hier toch een beetje uit. Er staan echter genoeg nummers op dit album die bewijzen dat ‘Skies Turn Black’ heel wat in hun mars heeft. Nu nog een passend label vinden.