Satan's Satyrs - The Lucky Ones

Satan's Satyrs - The Lucky Ones

Label : Bad Omen Records | Archiveer onder hardrock / aor

Bart M. : Een sonisch orgasme. Als ik de nieuwe release van Satan's Satyrs zou moeten beschrijven in drie woorden dan zou het dat zijn. De heren zijn terug met hun aanstekelijke muziek en 'The Lucky Ones' is een heerlijk en bovenal heel erg sexy album geworden. Het laatste wat we van ze gehoord hebben was eerder dit jaar een split album met het machtige Windhand, waarop beide bands hun eigen, unieke soort zware muziek speelden. De samenwerking beviel zo goed dat de twee bands nu samen door de Verenigde Staten touren.

In elk geval, als je 'The Lucky Ones' op zet dan gebeurt er iets. Het is moeilijk te beschrijven wat dat precies is, alsof er een soort magische spreuk wordt uitgesproken over de luisteraar. Een spreuk waardoor je met grote tevredenheid je oorschelpen openzet en ontspant zodat de elektrische magie gemakkelijk het zenuwcentrum kan bereiken en daar de boel overneemt en duidelijk maakt dat het tijd is om al je zorgen los te laten en je bezig te houden met belangrijkere zaken: de furieuze, snelle en duivelse rock 'n roll die je voorgeschoteld krijgt.

Het is alsof de vier heren zijn versmolten met hun instrumenten, met zoveel natuurlijke bravoure brengen ze hun herkenbare stijl ten gehore. Een heftige aanval van dubbele gitaren die af en toe plaats maakt voor stijlvolle harmonie├źn, zwoele jaren zeventig rock (a la T Rex en Pussy) en altijd wordt begeleid door de fantastisch stem van Clayton Burgess, die ergens lijkt te hangen tussen dood en leven, schaduw en licht. Ook horen we wat zwaardere riffs en gedeeltes die we gerust heavy metal kunnen noemen. Satan's Satyrs trekt die oudere rock van zijn plek af, zet het neer in het hier en nu en voegt daar vervolgens hun geheime ingredi├źnt aan toe, en dit is wat je krijgt.

Naast gewichtige nummers als 'She Beast' en 'You And Your Boots' is er ook ruimte voor wat meer gevoelige tracks als 'Take It And Run' en 'Trampled By Angels', maar altijd is daar die bijna foute geliktheid en dat donkere randje. Alhoewel er na elk nummer eigenlijk even naar adem gesnakt moet worden is daar geen tijd voor en blijft het tempo er elk moment goed in zitten. De Satyrs nemen geen tijd voor nodeloze en uitgerekte intermezzo's, waardoor elke seconde noodzakelijk, heftig en uiterst interessant is. Het is Satan's Satyrs gelukt om een zwaar verslavende, euforische, muzikale drug te maken en die drug heet 'The Lucky Ones'. Wie slim is koopt dit album nu het nog legaal is.